Terugvorderen vakantiegeld

Mechelen
Topic Starter
Berichten: 10

Terugvorderen vakantiegeld

#1 , 09 dec 2014 17:27

Besten, mijn zoon is sedert vorig jaar (na diploma hoger onderwijs) onmiddellijk aan de slag gegaan in de witte sector. Telkens ging het om een contract met bepaalde duur. Vanaf begin januari 2014 tot maart 2014 en dan van maart 2014 tot juni 2014 en van juli 2014 tot oktober 2014. Zonder onderbreking dus aan de slag geweest (full-time) met contracten bepaalde duur.
Sinds oktober kreeg hij echter een mooi contract met onbepaalde duur. Bij aanvang van het contract en ondertekening van dat contract leek er echter een probleempje te zijn: de 3 vorige werkgevers hadden telkens, bij einde contract, vakantiegeld uitbetaald en dat ging deze nieuwe werkgever nu bij het contract van onbepaalde duur terug vorderen van mijn zoon. In totaal ging het om ongeveer 650 euro! Bij zijn eerste loonbriefje van de maand oktober was er dus 650 euro van zijn wedde afgehouden. Her en der vind ik wat artikels over deze rare werkwijze maar is er iemand die mij piekfijn kan verklaren waarom dit gebeurt ?
Vraag blijft voor mij of dit "zomaar" kan?
Waar blijft dit (dubbel) vakantiegeld ?
Heeft mijn zoon nu zonder slag of stoot GEEN recht meer op deze bedragen?
Wat met het vakantiegeld in de toekomst en de belastingsberekeningen ervan ?
Wie heeft hier ervaring mee?
Hartelijk dank!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 dec 2014 20:50

dit is de juiste werkwijze, op voorwaarde dat de werkgever dan je zoon doorbetaalt als hij volgend jaarverlof neemt (en afhankelijk van de manier van rekenen ook een volledig dubbel vakantiegeld uitbetaald rond juni).

Je zoon blijft dus recht hebben op die bedragen en zal, nét door die manier van werken, in de toekomst dezelfde rechten hebben als een collega.

Reclame

Terug naar “Loon”