Discriminatie qua verloning

sabrientje
Topic Starter
Berichten: 5

Discriminatie qua verloning

#1 , 09 dec 2014 17:21

Beste,

Sta mij toe even de situatie te schetsen.
Ik werk gedurende twee jaar voor een vast tuincentrum en heb in die tijd heel wat mensen zien gaan en komen; die het niet volhouden en ook de verloning te laag vinden voor wat we moeten doen. Ik behoor dus in amper 2 jaar tijd tot de oude garde en sta ook als verantwoordelijke in;mijn takenpakket is gedurende deze jaren enkel maar gegroeid maar het loon is hetzelfde gebleven.

Ik wou in dit bedrijf groeien ; qua verantwoordelijkheid ben ik gegroeid, maar dit uit zich niet in cijfers. Ik geef workshops, moet nieuwe mensen opleiden, maak ook facturaties, werk ook gratis in mijn vrije tijd als voorbereiding voor de volgende dagen,ik sluit vaak de winkel dus ik ben als laatste vaak thuis(heb gezin ).
Ik werk ook in het weekend (een weekend thuis,een weekend gaan werken op zaterdag en zondag)
Feestdagen zijn ook verplicht te werken; Enkel dinsdag is een vrije dag.(werkdagen zijn minstens 9 uur p dag)
Ik durf hier ook bij vertellen dat ik hiervoor een verloning krijg van 1350 euro netto (bruto 1700 ofzoiets). Dus geen al te vette . Geen maaltijdcheques,enigste voordeel zijn de ecocheques (€250 p jaar ).

Ik had al een aantal jaar ervaring in deze sector met dezelfde functie maar door naar andere kant van het land te verhuizen ben ik er opnieuw ingerold en doe mijn job ook graag; heb fijne collega's (van degenen die overblijven tenminste) ;

Echter onlangs is er iemand nieuw in dienst genomen; een jong persoon zonder diploma's of werkervaring( waar men toch niet naar kijkt want mijn werkervaring en anciënniteit werd niet overgedragen) waarvan nu is gebleken en de bewijzen zwart op wit staan; dat deze persoon maar liefst 600-700 euro netto meer heeft dan de vaste collega's. Dus mensen die hier al jaren werken ;Er is zelfs iemand opgestapt omdat deze na al die jaren(8) nooit opslag had gekregen ,laat staan ;in de buurt van het bedrag kwam van deze nieuwe. Nu het ergste is dat deze nieuwe collega NOOIT weekends of feestdagen moet komen werken en dus mogelijkheid heeft om nog in de weekends bij te verdienen; hetgeen wij niet kunnen met onze vaste weekends; terwijl wij het met ons loon wel meer nodig hebben. Dan zwijg ik nog over de invloed op het persoonlijke familiale: want weekends moeten werken terwijl de partner alleen thuis zit ,is ook niet altijd even gemakkelijk; en wordt moeilijker wanneer je weet dat degene die ze niet moet komen werken, wel een pak meer verdient voor hetzelfde werk. Want wij doen allemaal elkaars werk; wij staan ook in het magazijn,wij kuisen ook mee, wij prijzen de producten ook, ....

Aangezien de leiding geen vakbonden kan verdragen, zijn de meeste van de collega's ook niet gesyndiceerd en durven ze hun mond ook niet echt openen ,maar ik wil dit wel doen ; maar vraag mij af of wij iets kunnen beginnen tegen deze discriminatie want zo voelen wij ons wel; het is niet een klein verschilletje maar voor de meeste toch wel een serieus iets;wij vragen niet hetzelfde bedrag want dat krijgen we nooit (ook al zou dat wel het eerlijkst zijn); maar er zou de ronde doen dat het om een fout zou gaan in het ingeven van het loon waardoor ze nu verplicht zijn dit te blijven uitbetalen; maar dan is mijn vraag of wij als collega's die zich tekort gedaan voelen hierdoor; niets in handen hebben om ook iets te eisen ipv enkel te geven?

Sorry voor mijn verhaal,maar het moest mij even van het hart want ik weet dat er op dit moment heel wat collega's er zich slecht bij voelen en ik het hier niet bij wil laten .

mvg

Sabine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 dec 2014 20:52

men kan gersut iemand meer loon geven idnien men vindt dat hij meer loon verdient. Men kan iemnad's loon niet zomaar verminderen indien het over een fout gaat (tenzij de fout zo overdreven zou zijn). Men kan die persoon wél ontslaan natuurlijk, als het loon te hoog zou zijn.

Heb je al eens de werkgever gevraagd waarom die teveel verdient.

sabrientje
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 09 dec 2014 21:48

Bedankt voor uw antwoord;

Ja ik heb de verantwoordelijke gesproken en het zou gaan om een fout tijdens de ingeving bij de vaste aanwerving; maar er werd heel geheimzinnig gedaan en ineens had een onderverantwoordelijke ontslag genomen en dit deed de bal aan het rollen. Het gaat erom dat wij geen probleem hebben dat iemand meer verdient , maar dan moet deze op z'n minst hetzelfde of meer presteren; namelijk weekends en feestdagen werken.
Maar er is voor niemand van het personeel de mogelijkheid om zoveel te verdienen zelfs niet voor een volledige carrière en dat maakt het voor de mensen wel moeilijk om te verteren.
Er zijn collega's geweest (waaronder ik) die al eens om een loonsverhoging hadden gevraagd(uiteraard met grondige redenen qua inzet etc.) maar steeds werd er gezegd dat het crisis is en niet kan en dat we gewoon volgens barema's worden vergoed.
Daarom dat men het niet kan begrijpen dat men een "fout" kan maken terwijl men zo bespaart op personeel en uitgaven.
Ik heb het aangekaart bij de verantwoordelijke van het filiaal; deze heeft een van de werkgevers op de hoogte gebracht waarna ik door deze persoon genegeerd werd ; maar waardoor er nu wel een vergadering staat gepland om ons zegje te doen; maar omdat ik weet dat de meesten niets durven zeggen, wil ik het woord voeren ook voor hun (ik kon het makkelijk enkel en alleen voor mezelf opnemen en iets voor mezelf uit de kast slepen maar ben zo niet denk ik ...) en daarom wil ik weten of er sterke argumenten bestaan die ik kan gebruiken . Het gaat hier dus niet dat de persoon in kwestie dergelijk werk zou verrichten wat de verloning zou rechtvaardigen en ons werk zo licht zou zijn waardoor wij minder moeten verdienen.
Geld (en met name ons loon)is de dag van vandaag meer dan ooit een hekelpunt voor velen . En als iedereen de broeksriem moet aanspannen dan mag men verwachtten dat er ondertussen ook geen excessen gebeuren. De functie van de nieuwe collega werd voor zijn indiensttreding door iedereen gedaan ; dus iedereen heeft ooit wel hetzelfde werk gedaan dan wat nu deze persoon doet; dus er is niets wat het verschil kan of mag rechtvaardigen. Dus als men zegt het is een administratieve fout; dan is de kous af? Zelfs al zou de echte reden iets anders zijn.

Dus ik wacht vergadering af , maar ken ondertussen de vergaderingen: alles ten voordele van de eigen kassa op de kap van de werknemers want zij zwijgen uit schrik voor ontslag (oudere werknemers).

Toch bedankt dat ik dit forum kan gebruiken om even de situatie weer te geven waardoor ik het ook even kon afschrijven zodat collega's het kunnen lezen.

met dank

Sabine

Reclame

sabrientje
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 10 dec 2014 21:54

Liefste mensen,

Hier ben ik nog eens. Vandaag gaan werken en werd door de leiding (bazen) compleet genegeerd: deze hebben vandaag vergaderd met oog op de vergadering die men voor het personeel gaat houden morgen.

Eerst werd gezegd dat de vergadering na sluitingstijd ging plaatsvinden (overuren), maar omdat dit het bedrijf geld kost (zie overuren) gaat het over de middag gebeuren (tijdens onze pauze) het word ook in tweevoud gegeven: aangezien de winkel ook 's middags openblijft en er altijd een aantal mensen moeten werken of ter beschikking staan; waardoor niet de voltallige groep aanwezig kan zijn.

Ze hebben een hele tijd vergaderd om zich eruit te praten; en zoals gewoonlijk; degenen die hun mond opentrekken; vliegen niet lang nadien gewoon op straat. Aangezien ik geen namen vernoem kan ik ook voluit praten; men heeft onlangs zelfs iemand zeer snel een papier laten tekenen; het moest snel gebeuren want moest dringend gebeuren; de persoon zou later nog de uitleg krijgen waarvoor het diende; bleek dat het een papier was om zelf ontslag in te dienen; dus die persoon tekende zelf zijn ontslag zonder dit te weten want ter goeder trouw geloofde die de overste. Nadien bleek dat dit al meerdere personen was overkomen; maar de laatste persoon vocht om zijn recht en kreeg gelijk, maar is niet meer komen werken (de sfeer en het vertrouwen was weg).
Dit om aan te tonen dat ik mij aan van alles en nog wat kan verwachten ; terwijl ik enkel en alleen het probleem heb aangekaart Men houdt ons voor dommeriken en heeft het al zo lang kunnen uitvoeren zonder tegenstribbelingen,maar nu verzet ik er mij tegen; ik moet weten waarom iemand die minder lang in dienst is, jonger is, hetzelfde werk verricht, geen feestdagen en weekends moet werken een pak meer verdient en wij geen kans maken op opslag of de kans krijgen om hetzelfde loon te bereiken.

Ik ben niet thuis in de wetgeving en in het toveren met artikels en wetboeken , maar ik weet wel dat dit onrechtvaardig is en we recht hebben om te weten waarom? en waarom wij niet?

Een fijne avond aan iedereen

Welterusten

Sabine

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 dec 2014 06:31

Je hebt wettelijk geen recht om te weten waarom. Tenzij je een discriminerende reden zou vinden (geslacht, huidskleur, ...) mag men gerust iemand betere voorwaarden geven indien men dit wil.

sabrientje
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 11 dec 2014 07:09

Ik heb geen reden om te weten waarom ik niet meer mag of kan verdienen?

Lijkt me straf; geeft me meer zin om tot staking over te gaan.

trouwens ben van andere geaardheid en er zijn andere culturen dus mss toch discriminderende redenen enkel de "echte" belg krijgt dit (de nieuwe);


met dank

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 11 dec 2014 07:53

het is niet omdat er iemand meer verdient en er andere culturen zijn, dat het daarom discriminerend zou zijn. De vraag is of het onderscheid er is OMDAT hij Belg is (maw: krijgen alle Belgen meer) of omdat hij bvb hetero is (krijgen alle hetero meer) (of een substantieel voordeel krijgen).

Uit wat je schrijft lijkt het me echt niet dat er sprake is van discriminatie (natuurlijk moeilijk van hieraf te zien).

Wim_V
Berichten: 16

#8 , 11 dec 2014 08:40

Discriminatie? Op basis van wat dan? De kaart discriminatie wordt tegenwoordig wel erg snel getrokken. Ik denk dat deze werknemer simpelweg beter onderhandeld heeft. Uit het verhaal zijn geen aanwijzingen te halen dat jullie puur en alleen omwille van jullie geslacht of afkomst een pak minder verdienen.

Dat je ontevreden bent met je salaris, begrijp ik. Dat is inderdaad geen vette. Het staat je vrij hier met je werkgever over te onderhandelen en als dat niets uithaalt, je ontslag te nemen en een beter betaalde baan te zoeken.

sabrientje
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 11 dec 2014 10:14

Ik begrijp jullie wel aangezien jullie de situatie niet kennen en via fora ook niet geschetst kan worden.

Maar discriminatie op basis van het ons niet geven van gelijke kansen of mogelijkheid om dezelfde kansen te krijgen: er werd gewoon gezegd: geen opslag; crisis; tegen oudste werknemer werd GEROEPEN dat ze blij mag zijn dat ze nog mag blijven dat ze nergens anders zou mogen beginnen. Om dan iemand in dienst te nemen en hoogste verloning : dat zorgt voor wrevel.

Wij waren allemaal magazijnier want deden deze jon voordat ze de functie in her bedrijf riepen en openstelden voor nieuwe werknemer zonder iemand de kans te geven te promoveren( hoger loon is bij ons promotie) we wisten niets van de werving af.
Maar goed we zullen zien.

Het is niet aan mij om discriminatie te bewijzen maar aan hun om het tegendeel te bewijzen; toch nog een recht van de werknemer .


Groetjes en dank

Sabine

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 11 dec 2014 11:10

Maar discriminatie op basis van het ons niet geven van gelijke kansen of mogelijkheid om dezelfde kansen te krijgen
eigenlijk zeg je hier: discriminatie op basis van discriminatie... snap je dat dit niet veel inhoudt? Je moet aangeven WAAROM de gelijke kansen niet gegeven worden. Als je geen discriminerende reden kan aangeven, moet de werkgever niets aangeven. Hij kan gewoon zeggen: dit is geen discriminerende grond.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 dec 2014 11:15

Sabrientje, met alle respect, maar hoeveel een collega verdient en voor welk werk, maakt jouw zaak niet. Je zegt ergens:
Het gaat erom dat wij geen probleem hebben dat iemand meer verdient , maar dan moet deze op z'n minst hetzelfde of meer presteren; namelijk weekends en feestdagen werken.
Waar haal je dat iemand die meer verdient, hetzelfde of een groter aantal uren moet presteren? Het is aan de werkgever om te bepalen wie wat verdient voor welk werk. Het is aan de werknemer om hier al dan niet mee akkoord te gaan.

Als je echt wil beweren dat je gediscrimineerd wordt, kan de werkgever dit zéér makkelijk weerleggen door te zeggen dat het gros van je collega's (behalve die éne dan) ongeveer evenveel verdient dan jij. Dit is meer dan genoeg bewijs om aan te tonen dat jij als individu niet gediscrimineerd wordt. Moest je als énige in het bedrijf een stuk minder verdienen voor hetzelfde werk, had je wel een punt gehad.

Het lijkt me dat jullie afgunstig zijn ten opzichte van de nieuwe collega die meer verdient, wat ik wel kan begrijpen. Maar juridisch gezien kan je hier niets tegen beginnen. Je kan met je werkgever proberen onderhandelen om ook meer te krijgen, maar je werkgever is tot niets verplicht. Niets houdt je ook tegen om naar een beter betaalde baan uit te kijken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Wim_V
Berichten: 16

#12 , 12 dec 2014 08:53

Ik begrijp jullie wel aangezien jullie de situatie niet kennen en via fora ook niet geschetst kan worden.

Maar discriminatie op basis van het ons niet geven van gelijke kansen of mogelijkheid om dezelfde kansen te krijgen: er werd gewoon gezegd: geen opslag; crisis; tegen oudste werknemer werd GEROEPEN dat ze blij mag zijn dat ze nog mag blijven dat ze nergens anders zou mogen beginnen. Om dan iemand in dienst te nemen en hoogste verloning : dat zorgt voor wrevel.

Wij waren allemaal magazijnier want deden deze jon voordat ze de functie in her bedrijf riepen en openstelden voor nieuwe werknemer zonder iemand de kans te geven te promoveren( hoger loon is bij ons promotie) we wisten niets van de werving af.
Maar goed we zullen zien.

Het is niet aan mij om discriminatie te bewijzen maar aan hun om het tegendeel te bewijzen; toch nog een recht van de werknemer .


Groetjes en dank

Sabine
Geen discriminatie en wie stelt, bewijst. Jij stelt...

Terug naar “Loon”