interim contracten en overuren

losdorros
Topic Starter
Berichten: 2

interim contracten en overuren

#1 , 08 dec 2014 14:58

Hallo iedereen,

Ik heb sinds kort een nieuwe job (via interim weliswaar) en zat met een paar vraagjes ivm contract en onjuiste betalingen.

het zit zo:

Ik ben aangenomen voor 24uur/week met een interim contract (dat zijn voornamelijk dagcontractjes altijd van 24 uur/ week in totaal)
Door de drukkere periode geven ze mij meer uren (soms 30 soms 34. Het hangt een beetje van week tot week af)
Ik vermoedde dat die extra dagen werken ook gewoon via een interim contractje zouden worden uitbetaald. Niets is minder waar.
Ik zal elke week voor 24 uur contracten krijgen en de dagen en uren dat ik extra werk wordt gezien als 'overuren' en worden verwerkt in weken als het rustiger is. Hiervoor krijg ik dus ook géén contract.
Ik zou die rustigere weken nog steeds contracten krijgen voor 24 uur/ week en ook betaald worden, maar in praktijk zou ik dan minder uren werken om zo de overuren in te halen.

Is dit correct?
Ik heb het gevoel van niet, want ik werk dagen zonder iets van contract en wordt er ook nog eens niet voor betaald. En bewijzen kan ik het al helemaal niet.

Op deze manier 'overuren' presteren is toch enkel mogelijk bij een contract waar dit letterijk in vermeld staat (en geen interim dagcontracten)
En wat gebeurd er met die 'overuren' als ze mij afdanken? heb ik dan voor niets gewerkt?
Ze hebben me wel gezegd dat ik na een jaar een contract bij hun zou krijgen.

Ik heb het interim kantoor hierover reeds aangesproken zonder succes.

Graag jullie bevindingen want ik vind het allemaal maar raar en in mijn ogen niet correct...


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 dec 2014 15:01

dat kan niet, zeker al niet omdat het over dagcontracten gaan.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 10 dec 2014 11:25

“Art.26bis.§ 1. De overschrijdingen bedoeld in de artikelen 22, 1° en 2°, 23, 24, 25, en 26, § 1, 3°, en § 2, zijn enkel toegelaten op voorwaarde dat gedurende een periode van een trimester, gemiddeld niet langer dan 40 uren per week wordt gewerkt...”(16 maart 1971 Arbeidswet)

“Ik zou die rustigere weken nog steeds contracten krijgen voor 24 uur/ week en ook betaald worden, maar in praktijk zou ik dan minder uren werken om zo de overuren in te halen.”

Op zich kan die regeling rechtvaardig zijn, doch de overeenkomst tussen het uitzendbureau en de uitzendkracht is meestal korter dan zeven dagen en zonder garantie op herhaling, zodat art.26bis Arbeidswet hierop niet kan toegepast worden, tenzij afwijking bij K.B. of C.A.O. die bij mijn weten ontbreken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2014 11:35


En wat gebeurd er met die 'overuren' als ze mij afdanken? heb ik dan voor niets gewerkt?
dan gaat enkel de inhaalrust verloren niet het loon
op basis van art 15 wet 3 juli 1978 heb je een jaar de tijd om de betaling van dat (over)loon te eisen na het einde van de arbeidsovereenkomst en je kan dan 5jaar teruggaan
zorg dat je voldoende bewijs bijhoud van de gepresteerde uren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”