eenzijdige aanpassing loon

Kellyst
Topic Starter
Berichten: 4

eenzijdige aanpassing loon

#1 , 26 nov 2014 19:16

Mijn vriend is sinds december 2011 vrachtwagenchauffeur bij firma S. Firma S was toen in de opstartfase, hij is pas echt aan het werk gegaan in januari. Firma S is eveneens een dochteronderneming van G. Hoofdfirma G bevindt zich in Frankrijk. Mijn vriend heeft een contract met dochterfirma S maar wordt uitbetaald door hoofdfirma G.

Hij geniet sindsdien volgende voordelen:
- loon voor 8u werken indien hij stand by is.
- loon tijdens de rustpauzes werd eveneens uitbetaald aan het standaard uurloon.

Morgen volgt er een algemene vergadering op het werk. Firma G wil de stand by niet meer uitbetalen en ook de verplichte rustpauzes die hij als chauffeur moet nemen, zouden niet meer worden uitbetaald. Zij willen alleen nog maar de rijuren betalen en dit tegen vermindert loon (evenveel als hun franse chauffeurs, die blijkbaar minder verdienen).

Alleen zijn uurloon staat gespecifieerd in het contract. Voor al de rest verwijzen ze in zijn contract naar het arbeidsreglement (uitbetaling pauzes + uitbetaling stand by). Echter, er is geen arbeidsreglement. Toen hij zijn contract tekende en de firma nog aan het opstarten was, werd hem verteld dat dit de komende maanden wel zou in orde raken omdat ze er nog aan aan het werken waren.... Niet dus.

Vraag:
Mogen zij zomaar de arbeidsvoorwaarden veranderen: geen uitbetaling stand by, geen uitbetaling pauzes...
Mogen zij in een arbeidscontract verwijzen naar een arbeidsreglement dat er niet is en is dat laatste wel legaal?
Wat kunnen zij juridisch afdwingen en welke stappen kunnen wij nemen?

Vakbond zal sowieso gecontacteerd worden, maar ik zou graag weten waar wij ons aan mogen verwachten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kellyst
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 26 nov 2014 21:45

Niemand?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 nov 2014 22:08

hebben we nog het recht om onze kinderen in bed te steken en een badje te nemen? Een beetje elementaire beleefdheid bestaat uit wachten, en dat meer dan 2,5 uur.


't zal wat mij betreft voor een andere keer zijn.

Reclame

Kellyst
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 27 nov 2014 06:32

Mijn excuses dat ik op uw teentje getrapt ben. Mijn excuses ook dat we er vanavond pas achter gekomen zijn en dat de vergadering vandaag om 9u gepland staat. Mijn excuses ook dat mijn vriend wil weten welke juridische argumenten zoal op tafel kunnen gegooid worden tijdens de vergadering. We zien dan wel wat er komt, ik moet gaan interimmen en mijn vriend is ondertussen al op de baan.
Soit, toch bedankt voor uw snelle antwoord.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2014 11:35


Mogen zij in een arbeidscontract verwijzen naar een arbeidsreglement dat er niet is en is dat laatste wel legaal?
een arbeidsreglement intigreert automatisch in je arbeidsovereenkomst zonder dat je daar iets voor moet doen.

vraag een kopie van het arbeidsreglement, en vraag of er een procedure is gestart voor het wijzigen ervan.
je kan dit online vragen http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;

en verwijs desnoods naar dit artikel als je anoniem wil blijven
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Kellyst
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 27 nov 2014 19:07

@De reden: dank je, die link ga ik direct eens bekijken!
Ik dacht dat er per firma een arbeidsreglement moest opgesteld worden, blijkbaar is dit dan niet zo?

Terug naar “Loon”