Vergoeding overuren

woutervr
Topic Starter
Berichten: 4

Vergoeding overuren

#1 , 11 nov 2014 15:40

Beste,

Sinds mei 2013 registreer ik mijn overuren in een formulier toegankelijk voor de werkgever.
Dit wordt op maandelijkse basis gebruikt om mijn loon uit te betalen en te factureren aan klanten.

Indien ik overuren opnam voor verlof, duidde ik dan aan zoals collega's dat eerder deden: recuperatie - met daarnaast het aantal uren nog beschikbaar na opname.

Mijn collega's en ik kregen op zo'n recuperatieverlofdag onze maaltijdvergoeding.
Deze regeling stond niet op papier, maar blijkt wel uit de feiten.

Ik heb in september mijn ontslag gegeven. Na controle van de voorbije lonen bleek ik twee maand geen maaltijdvergoeding had gekregen op het recuperatieverlof.

Navraag bij de werkgever : het betalen van dergelijke vergoeding op een verlofdag is mogelijk onwettig. Indien dat bevestigd wordt, zullen ze alle onterechte betaalde bedragen terugvorderen of inhouden op het loon.

Mijn reactie: de vergoeding maakte deel uit van het systeem van het bedrijf. Het is aan het bedrijf om er voor te zorgen alles conform de wet is. Ik heb overuren gemaakt, wetende ik ze later kon opnemen én die vergoeding ging krijgen. Na de feiten kunnen de regels niet simpelweg aangepast worden. Dit kan eventueel wel voor toekomstige overuren/recuperaties.

Moet de twee maanden gecorrigeerd worden?
Kan de werkgever het loon inhouden, terugvorderen?

Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 nov 2014 16:08

wat staat er in je arbeidsovereenkomst wat betreft de maaltijdvergoeding?

Sowieso is het idd zo dat een maaltijdvergoeding uitgekeerd bij recuperatiedagen, geen onkostenvergoeding kan zijn en dus illegaal is indien ze netto uitbetaald wordt. De werkgever zou dus correcties moeten uitvoeren en op die maaltijdvergoeding RSZ en bedrijfsvoorheffing inhouden. Het zal ook dan een belastbaar loon worden.

woutervr
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 11 nov 2014 16:30

Er staat:

Art 3: "De vaste brutomaandwedde is ... Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat elke andere bezoldiging of gratificatie, die de werkgever bij uitzondering of periodiek aan de werknemer mocht toekennen, ... die buiten het in hoger lid vermeld loon, en behoudens tegenstrijdige bepalingen, een gift zal uitmaken en derhalve nooit rechten kan doen ontstaan in de toekomst."

"Aangezien deze arbeidsovereenkomst een externe functie betreft heeft de werknemer recht op een dagvergoeding waarvan het bedrag niet hoger is dan de gelijkaardige vergoedingen die de Staat aan zijn ambtenaren toekent."

Daarna volgt de detail:
dagvergoeding - 14,03 euro

Ik begrijp dat dit minder loon voor mij kan tot gevolg hebben (inhouden rsz, plus meer belastingen).
De werkgever zal dan ook patronale bijdrage moeten betalen op dit deel?

Mijn werkgever zegt echter dat hij dat deel kan terugvorderen, of zelfs inhouden ("want foutief betaald")
Kan de werkgever dit terugvorderen? Of zelfs inhouden op mij loon?

Hij heeft bepaalde verwachtingen bij mij gecreëerd door dit te betalen aan anderen en mezelf
Mocht ik geweten hebben ik daar geen dagvergoeding voor zou krijgen, zou ik die overuren misschien niet gemaakt hebben.
Of niet opgenomen hebben. Deze elementen spelen geen rol?

In het arbeidscontract staat niets over overuren.
We hebben een een contract van 38u, maar de timescheet telt dagen van 8u.
Ook de facturaties naar klanten waren dagen van 8u (of meer - indien overuren).
We krijgen geen arbeidsduurvermindering (geen 12verlof dagen) omwille van het verschil tussen de 38u en de 40u werkweek.
De overuren werden genoteerd indien er meer dan 8u op één dag gewerkt werd.

Reclame

Terug naar “Loon”