Negatief Overuren-saldo

Yoris
Topic Starter
Berichten: 6

Negatief Overuren-saldo

#1 , 07 nov 2014 16:02

Hallo,

Ik heb een probleem ivm. een negatief overuren-saldo.

Ik werk als service-technieker (vast contract, 38u per week), en normaalgezien maak je dan nu eens korte dagen en dan weer lange dagen; het is vrijwel onmogelijk om als service-technieker elke dag exact 8u te werken.
Ik kon op die manier wel wat overuren opbouwen, dewelke ik opnam als ik eens een dagje vrijaf wou. Onder de vorige baas werd (meestal) niet aan onze recup-uren geraakt als we naar huis mochten alvorens we onze 8u gewerkt hadden.

Nu is ongeveer een jaar geleden het management veranderd, en vrijwel meteen werd ook de overuren-regeling aangepast.
Er werd mij gezegd dat overuren maken niet meer mocht, want zij (de werkgever) werden "beboet" als ik overuren maakte, de verzekering werd te hoog, en ik mocht recup zeker niet beschouwen als extra verlof. En "dat het gedaan was met profiteren zoals vroeger". Het punt waarop onze overuren aanvingen werd bovendien opgetrokken tot 9u30 van-huis-zijn (8u30 werken + 2x15min rijtijd + 30 middagpauze).

Ik mocht m.a.w. dus geen overuren meer maken. Maar als service-technieker maak je dus soms eens lange dagen en soms eens korte. Toen men mij verbood/verhinderde om nog lange dagen te maken, werd ik bijgevolg meermaals per week te vroeg naar huis gestuurd, zonder dat ik kans had dit te compenseren met een occasionele lange dag.
En als ik te vroeg naar huis gestuurd werd, werd mij dit WEL aangerekend als zijnde opgenomen recup (zonder enige vorm van overleg).
Al vrij vlug stond mijn overuren-saldo op nul, - en zelfs toen is men niet gestopt met het aanreken van recup - met als gevolg dat ik over de loop van een jaar tot -80 recup uren gezakt ben (ik heb dus een negatief saldo van min 80 recup uren).

Telkens als ik om uitleg vraag wordt hier vrij kribbig op gereageerd en word ik met een kluitje in het riet gestuurd dat dit volledig wettelijk is, en als het mij niet aanstaat dat ik dan elke dag op het kantoor mag komen zitten tot mijn 8u voorbij zijn. En "dat ze mij mijn 38u uitbetalen, maar dat ze van mij mogen eisen dat ik bijwerk wat ik te vroeg naar huis gegaan ben dmv. recup aan te rekenen".

Wat ik mij nu allemaal afvraag:

- Kan een werkgever zomaar recup aftrekken zonder overleg met de werknemer ?
- Als een werkgever je naar huis stuurt alvorens je 8u gewerkt hebt, kan dit dan afgetrokken worden als recup? En kan dit nog steeds gedaan worden als men helemaal geen recup meer heeft ?
- Hoe zit het met de regel dat als men 6u gewerkt heeft, deze dag volledig betaald moet worden?
- Moet een (negatief) overuren-saldo niet op gezette tijdstippen terug op nul gebracht worden ?

Alle info is welkom !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Yoris
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 07 nov 2014 16:16

Ik heb zelf nog een foutje ontdekt: onze 9u30 is als volgt opgebouwd : 8u werken + 1u reistijd + 30 middagpauze, eens hier voorbij beginnen de overuren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 nov 2014 10:31

kijk eens naar je arbeidsovereenkomst: staat daar een vast uurrooster in of een flexibel uurrooster?

Reclame

Yoris
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 08 nov 2014 22:35

Ik denk niet dat wij een vast uurrooster hebben (geen vast start- of einduur).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 nov 2014 06:57

mja, je moet echt eens kijken naar je arbeidsovereenkomst, dat is in deze discussie van essentieel belang.

Yoris
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 09 nov 2014 07:21

Ivm ons uurrooster heb ik dit gevonden in mijn arbeidscontract:

"Artikel 6
De arbeidsduur bedraagt 38 uur per week, te verrichten overeenkomstig de uurroosters welke zijn opgenomen in het arbeidsreglement. Indien de werknemer-servicemonteur rechtstreeks van huis uit naar de klant rijdt, valt dit samen met het begin van de werkdag en het thuiskomen met het einde van de werkdag.
Gezien de aard van de functie kan van de werknemer gevraagd worden om arbeid te verrichten buiten de uurroosters zoals aangegeven, in de gevallen en binnen de grenzen van de Arbeidswet van 16 maart 1971. Eventuele overuren zullen vergoed en/of ingehaald worden in overeenstemming met de bepalingen van deze Wet."

Een arbeidsreglement heb ik niet.

Dus 'normaalgezien' hebben wij een vast uurrooster, maar in praktijk starten wij naargelang de job het vraagt (soms eens vroeger, soms eens later). Dus in de praktijk tamelijk flexibel, maar op papier zou het een vast uurrooster moeten zijn.
Er is wel sprake geweest om ons contract aan te passen naar "glijdende uren" (waarschijnlijk om dit gedoe met negatieve overuren wettelijk te maken), maar tot nu toe heb ik nog niks nieuw ondertekend.

Yoris
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 09 nov 2014 13:51

Het enige dat kan is dat ze achter mijn rug het arbeidsreglement aangepast hebben? Maar daarvan heb ik ook geen kennisname getekend.
Het is niet zo dat we met een plus-minus systeem zitten. Normaalgezien een gewoon 38-uren stelsel waarbij het startuur al eens durft te veranderen.

Yoris
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 09 nov 2014 14:05

Ik heb het laatst door mij bekende arbeidsreglement teruggevonden, en hierin staat een uurrooster van Ma t/m Don : werken van 8u00 tot 16u30, met een half uur onbetaalde middagpauze, en Vrij werken van 8u00 tot 14u30 met een half uur onbetaalde middagpauze. Er zijn mij nooit andere uurroosters gegeven. Het enige verschil is dat we tegenwoordig werken van 6u00 tot 14u30 (mondeling afgesproken).

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 10 nov 2014 08:58

Dan gaat het over een vast uurrooster. Dan moet jij je daaraan houden en de werkgever ook. STuurt de werkgever je dus voor dat einde van tewerkstelling op die dag naar huis, dan is hij gehouden aan het betalen van het loon voor die uren en kan hij niet eenzijdig overuren inlassen (enkel met je toestelling). Langs de andere kant kan jij ook niet zomaar de overuren eenzijdig opnemen mocht je iets vroeger willen stoppen.

Beide partijen moeten dus het uurooster naleven :)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 nov 2014 10:09



Een arbeidsreglement heb ik niet.
vraag een kopie van het arbeidsreglement http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
en vraag of er een (sectoriele)regeling is inzake flexibiliteit art 26bis arbeidswet 16 maart 1971 voor het bedrijf


u kan vragen om anoniem te blijven ingeval ze uw werkgever contacteren
sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”