Ziekte briefje niet ontvangen

Mr.Browne
Topic Starter
Berichten: 2

Ziekte briefje niet ontvangen

#1 , 05 nov 2014 14:26

Hallo,

De werkgever van mijn vriendin claimt haar ziekte briefje niet te hebben ontvangen, in het arbeidsreglement staat dat dit verstuurd moet worden naar een HR-email adres, haar supervisor heeft haar echter de dag zelf telefonisch gemeld dat dit naar het general email adres van het bedrijf gestuurd kon worden en dat zij dit zou doorsturen, dit is echter niet gebeurd of niet correct gebeurd. Mijn vriendin werk nog niet heel lang voor dit bedrijf en heeft dus de instructies van haar Supervisor gevolgd, nu is zij hierdoor niet betaald voor 3 dagen. De email als bewijs van verzending is nog aanwezig maar HR accepteert dit niet als bewijs omdat dit op een ander email adres gestuurd had moeten worden. In eerste instantie een beetje flauw, bureaucratisch zacht gezegd, maar wat nu? je wil ook niet tijdens je proefperiode in een discussie komen met je werkgever en hierdoor het risico lopen dat je contract niet verlengd wordt...

Kan het feit dat dit document aan een ander adres is gestuurd worden gezien als het NIET versturen van het getuigschrift van de arts? Hoe kan de HR afdeling zonder in een conflict met de werkgever te raken worden overtuigd dat dit attest wel verstuurd is en dat de correctie zou moeten worden uitgevoerd (wanneer de versturen van de email aan een ander adres dan het arbeidsreglement als correct kan worden beschouwd)?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

MVG,

Tim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 05 nov 2014 16:43

ik denk dat zij strikt genomen het bewijs aan de werkgever heeft bezorgd en bijgevolg dus in regel is, tenzij er specifiek iets over staat dat het bewijs naar HR moet gezonden worden, maar dan nog . . .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 nov 2014 21:50

de wet zegt dit:

Code: Selecteer alles

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten Art. 31 1[§ 1 De onmogelijkheid voor de werknemer om zijn werk te verrichten ten gevolge van ziekte of ongeval, schorst de uitvoering van de overeenkomst. § 2 De werknemer is verplicht zijn werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn arbeidsongeschiktheid. Indien een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement dit voorschrijft of bij ontstentenis van dergelijk voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werknemer aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, en of de werknemer zich met het oog op de controle al dan niet naar een andere plaats mag begeven. Behoudens in geval van overmacht zendt de werknemer het geneeskundig getuigschrift op of geeft hij het af op de onderneming, binnen twee werkdagen vanaf de dag van de ongeschiktheid of de dag van de ontvangst van het verzoek, tenzij een andere termijn bij collectieve arbeidsovereenkomst of door het arbeidsreglement is bepaald.2[...]
strikt genomen moet je het dus altijd aan de werkgever bezorgen en kan er geen andere persoon geëist worden als ontvanger.

Reclame

Nomi
Berichten: 9

#4 , 26 mei 2015 23:26

Kopie of foto van maken voor jezelf voor je het afgeeft of verstuurd?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 27 mei 2015 10:49

Kopie of foto van maken voor jezelf voor je het afgeeft of verstuurd?
Dat briefje zal sedert november 2014 al wel afgegeven zijn zeker?

Terug naar “Loon”