uitbetaling overuren > 130 OU/jaar : fiscaliteit

monty_burns_007
Topic Starter
Berichten: 46

uitbetaling overuren > 130 OU/jaar : fiscaliteit

#1 , 05 nov 2014 11:04

Ik had een vraag omtrent de uitbetaling van overuren (PC218).

Overuren < 130 OU/jaar zouden fiscaal vriendelijk uitbetaald worden. (aan 150% bruto uurloon)
Ken echter niet de juiste aanslagvoet (rsz/voorheffing) hierop. (x % ?)
Nu zie ik enkel dat het bruto bedrag van de OU bij het brutomaandloon wordt bijgeteld(+) er er nadien rsz af gaat (-) en nadien voorheffing op normale bezoldigingen. (-)
Er is wel een extra item nadien: vermindering voorheffing (+)

Echter wanneer er op jaarbasis > 130 OU gepresteerd en dus uitbetaald zouden worden, wat verandert er dan precies en wanneer ?

Aanslagvoet stijgt dan voor enkel de uren > 130 OU van percentage x naar percentage y ?
Of wordt de hogere aanslagvoet y dan doorgerekend ineens op alle OU dat jaar ?

Ik kan nergens informatie vinden over deze 130 OU overuur regeling. In het verleden zou dit cijfer (130) al verschillende keren verhoogt zijn om.

Ik vermoed dat je ook steeds ipv uitbetaling kan opteren voor recuperatie van deze OU als verlof ? (dan ook aan 150 %, dus 4OU geven dan recht op 6U verlof)

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 05 nov 2014 13:18

Het voordeel geldt zowel voor werknemer als voor werkgever.

Voor de eerste 130 uren heeft de werknemer recht op een belastingvermindering van:
• 66,81% van het brutobedrag van de bezoldigingen dat als berekeningsgrondslag heeft gediend voor de berekening van de overwerktoeslag wanneer een toeslag van 20% van toepassing is;
• 57,75% van het brutobedrag van de bezoldigingen dat als berekeningsgrondslag heeft gediend voor de berekening van de overwerktoeslag wanneer een toeslag van 50 of 100% van toepassing is.

De werkgever moet een deel van de bedrijfsvoorheffing niet doorstorten (maar wel afhouden). Het gaat om:
• 32,19% per uur wanneer een toeslag geldt van 20 %
• 41,25% per uur wanneer een toeslag van 50 of 100% geldt

Op de andere uren geldt de gewone regeling.

In bepaalde gevallen wordt dit voordeel uitgebreid naar de eerste 180 uren. Vooreerst geldt de optrekking van dit voordeel tot 180 uren enkel voor horeca en bouwbedrijven. Het regeerakkoord kondigt een verhoging aan naar 360 EUR, maar daaraan kunnen op dit ogenblik nog geen rechten worden ontleend.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

monty_burns_007
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 05 nov 2014 22:32

OK bedankt Dave, dat was duidelijk verklaard.

Reclame

Terug naar “Loon”