Verschil Contractueel loon tov loonbrief

geneyn
Topic Starter
Berichten: 1

Verschil Contractueel loon tov loonbrief

#1 , 21 okt 2014 12:47

Goeiemiddag.

Mijn vriendin heeft in augustus een nieuw arbeidscontract ondertekend bij haar huidige werkgever waarbij haar aantal werkuren omhoog gaan van 28 per week naar 38 per week (full time).
Zij werkt als verpleegkundige in een bejaardentehuis. Op dit nieuw contract stond een brutomaandloon expliciet vermeld van 24xx€.

Dit contract ging in vanaf 1/09/2014. Nu heeft ze haar eerste loon ontvangen begin deze maand en bij nazicht van de loonstrook viel ons op dat het basis bruto maandloon vermeld zo'n 250€ lager lag dan wat contractueel overeengekomen was.

Uit nieuwsgierigheid heb ik toch even de officiele loonbarema's opgezocht (volgens CAO) en daaruit blijkt dat het loon op de loonbrief overeenkomt met de ancienniteit en categorie waar mijn vriendin aan voldoet.

Het betreft PC330 categorie 1.43-1.55

Heeft mijn vriendin een poot om op te staan om effectief het contractuele loon af te "eisen" of kan de WG zich verschuilen achter de CAO.

Moest de werkgever natuurlijk willen het loon aanpassen naar het cao dan zal naar mijn mening een nieuw contract opgesteld moeten worden maar zal hij toch nog altijd het verschuldigde bedrag voor de maand september + oktober moeten bijdragen aan mijn vriendin.

Als iemand mij wat meer info & eventueel hulp zou kunnen verschaffen zou ten zeerste geapprecieerd worden. (we willen niet onmiddelijk het syndicaat inschakelen maar willen ook niet blind een gesprek met haar baas beginnen)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 okt 2014 12:56

CAO legt enkel minimumbedragen op, in een arbeidsovereenkomst kan je een hoger bedrag onderhandelen. Mogelijks heeft het rusthuis het contract niet doorgegeven aan het sociaal bureau en heeft het sociaal bureau gewoon het minimumloon genomen. Ben ik nog al eens tegengekomen.

Reclame

Terug naar “Loon”