Jarenlang onvoldoende loon gekregen tov "normale verloning"

dissap
Topic Starter
Berichten: 2

Jarenlang onvoldoende loon gekregen tov "normale verloning"

#1 , 21 okt 2014 11:46

Vorig jaar ben ik te weten gekomen dat er een enorme loonkloof lag tussen mijn loon en dat van mijn collega's.

Nadat ik "vers" van school afgestudeerd was als bachelor/graduaat Elektromechanica ben ik bij mijn werkgever ben ik gestart met een loon van 1300 euro bruto, dit was in 2005. Laag, dat geef ik toe... Dit is was mijn eerste job, ik had geen ervaring en van verloning had ik nog geen enkel idee.... Ik werk als technisch bediende in een vzw en voerde tijden mijn werk ook de taak uit als preventie- adviseur. Op mijn job kreeg ik wel kansen om mij bij te scholen, etc.

Goed, heb het daar nog volledig naar mijn zin maar bij de aanvraag voor een lening om mijn huis te kopen werd ik met de neus op de feiten gedrukt: "das weinig", "nee da zal nie lukken"... en dit terwijl ik een deftig diploma en werk had. Ik snapte er niets van. Om u een idee te geven mijn loon bedroeg 2100 euro begin 2013.

Na enige tijd te zoeken achter wat iemand met mijn functie verdiende kwam ik er al snel achter dat mijn onaanvaardbaar was. De volgende stap was mijn directeur aanspreken over mijn verloning. Direct gaf die toe dat dat in mijn geval zo was maar er niets aan kon doen. die zaken moesten besproken worden met de voorzitter van de raad van bestuur en werd een paar maanden aan het lijntje gehouden. Na veel protest van mijnentwege kwam er dan toch een loonsoplag maar nog was die niet voldoende, dit is nu 2650 euro, in vergelijking met gelijkaardige functies. Altijd was er wel een uitleg: de totale toename van de loonmassa is vastgelgd op 2% en kan er niet boven, er is de loonstop, etc. Er werd wel een mondelinge belofte om na de loonstop, dus begin 2015, nog een inspanning te leveren.

Nu ik heb ook gevraagd of er een mogelijkheid was om het "verloren" geld op 1 of andere manier (deels) te compenseren maar daarover was het antwoord droog NEEN.
Ik werk nog steeds bij mijn toenmalige werknemer maar denk er nu aan om toch te veranderen, het piekt teveel en er zijn nog andere factoren die meespelen, ma soit... Nu zou ik wel eens willen bekijken of ik er toch nog iets aan kan doen... Daarvoor durfde ik niet echt actie ondernemen....

Bij mijn aanwerving bestonden er nog geen barema's en functieklassificaties dus ik denk niet dat ik een poot heb om op te staan. Nu bestaan die wel en zit ik met mijn loon nog onder het mediaan van de sector (dit heeft mijn WG toch bekeken voor alle WN's)...

Een kleine bereking van mijnentwege toont aan dat ik in die 8 jaar ongeveer een 25000 euro netto heb verloren aan de kwestie, en das veel geld... :( :?

Zijn er nog mogelijkheden om hier iets aan te doen of niet?

Alvast bedankt om dit te lezen,

Mvg,
Dissap

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2014 12:21

Voor ze u hier kunnen helpen geef eens het PC nummer door waar jullie onder valt!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 okt 2014 12:57

wettelijk lijken me hier weinig mogelijkheden om iets te eisen, maar geef eens je PC door?

Reclame

dissap
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 21 okt 2014 13:03

Mijn excuses! Uiteraard de vuilbak der vuilbakken PC200 maar die gaat veranderen (of is veranderd) naar 335...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 21 okt 2014 13:07

dan was je minimumloon véél lager en kan je dus niets met terugwerkende kracht eisen voor de periode dat je in PC 200 zat. Ook nu ligt het loon véél hoger dan het minimumloon.

Terug naar “Loon”