Loon in Bitcoin

ismatopius
Topic Starter
Berichten: 10

Loon in Bitcoin

#1 , 23 sep 2014 11:05

Binnenkort verander ik vermoedelijk van werkgever.
In dat geval zou ik graag voorstellen een deel van mijn loon in Bitcoin te ontvangen.
Nu weet ik niet hoe dat belastingtechnisch in zijn werk gaat (zowel voor werkgever als werknemer) en of dit überhaupt wettelijk mogelijk is.

Kan iemand mij op weg helpen waar/hoe ik dit kan uitzoeken?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 sep 2014 11:49

ermee rekening houdend dat je hier spreekt over een extreem volatiele, niet erkende munteenheid... vrees ik dat dit niet mogelijk is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2014 11:55

Wet op de bescherming van het loon 12 april 1965

Art. 4. Het loon in geld moet worden uitbetaald in munt die wettelijk gangbaar is in België, wanneer de werknemer er zijn activiteit uitoefent.
Wanneer deze activiteit wordt uitgeoefend in het buitenland, moet het loon in geld, op verzoek van de werknemer, geheel of gedeeltelijk worden uitbetaald, hetzij in munt die wettelijk gangbaar is in België, hetzij in munt die wettelijk gangbaar is in het land waar de werknemer zijn activiteit uitoefent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 23 sep 2014 12:32

En tot op heden heeft geen enkel land de legitimiteit van de Bitcoin erkend.

ismatopius
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 23 sep 2014 12:58

Bedankt voor de info.
Het is duidelijk dat een loon niet uitbetaald mag worden in Bitcoin.
Hoe zit het dan met een voordeel alle aard zoals een representatievergoeding? Is dit artikel ook daarop van toepassing?

Blijkbaar is het tegenwoordig ook mogelijk egocheques in te ruilen voor een "gelijkwaardig voordeel". Of dit gelijkwaardig voordeel uit Bitoin zou kunnen bestaan is me onduidelijk.
http://www.jobat.be/nl/artikels/kan-je- ... meer-cash/" onclick="window.open(this.href);return false;

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 23 sep 2014 14:48

Volledig ter zijde: ik weet niet of het een bewuste of onbewuste keuze was, maar de benaming egocheques vind ik geweldig.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 23 sep 2014 22:03

representatievergoeding is loon, dus kan dit ook niet. Uitbetalen in bitcoin is gewoon NIET toegelaten, zo simpel is het.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 sep 2014 10:14

Waarom u niet gewoon in euro laten uitbetalen en daarmee zelf bitcoins kopen?

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 24 sep 2014 11:55

idd... gelet op hoge volatiliteit van deze virtuele munt zou dat zelfs interessanter zijn dan te mikken op een onbestaand fiscaal voordeel.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 sep 2014 17:04

Uitbetalen in bitcoin is gewoon NIET toegelaten, zo simpel is het.
werkgever betaald het minimumloon in euro en een bijkomend voordeel in bitcoins, op basis van wat zou dat verboden zijn? een werkgever mag je perfect elke maand 10kg groenten fruit als extra beloning geven zolang daar maar rsz en belastingen op betaald worden zie ik geen enkel probleem en een tros druiven is ook niet direct een gangbaar betaalmiddel

mogelijk is dit een oplossing om hetgeen boven het minimumloon in bitcoins te laten uitbetalen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 24 sep 2014 19:34

Wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers

Art. 6

§ 1
Een gedeelte van het loon mag in natura worden uitbetaald, wanneer deze wijze van betaling gebruikelijk of wenselijk is wegens de aard van de betrokken bedrijfstak of het betrokken beroep.
...
§ 2 Als loon in natura mogen alleen worden verstrekt:
1° de huisvesting;
2° gas, elektriciteit, water, verwarming en brandstof;
3° het genot van een grond;
4° voedsel gebruikt op de plaats waar de arbeid wordt verricht;
5° gereedschap, dienst- of werkkleding en het onderhoud ervan, voor zover de werkgever krachtens een wets- of reglementsbepaling niet verplicht is die te verstrekken of te onderhouden;
6° het voor de arbeid nodige materieel of materieel dat ten laste van de werknemer is overeenkomstig zijn dienstbetrekking of het gebruik.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 24 sep 2014 19:58

En die bitcoins tellen natuurlijk NIET mee voor uw pensioenopbouw. :evil:

Terug naar “Loon”