Brutoloon plots lager op loonbrief

Sofiexx
Topic Starter
Berichten: 1

Brutoloon plots lager op loonbrief

#1 , 10 sep 2014 13:15

Hallo!

Ik werk voor 4 weken als student in een bedrijf waarbij ik iedere week een arbeidsovereenkomst teken voor de komende week. Na 2 weken heb ik gemerkt dat mijn brutoloon op mijn loonbrief lager is dan op mijn arbeidsovereemkomst. Dit heb ik dan ook meteen gemeld aan mijn uitzendbureau waarop zij zeiden dat ze het verschil gingen betalen. Ze hadden namelijk het foute loon ingetikt. De volgende 2 weken worden echter wel aan dat lager loon betaald.

Nu voel ik mij een beetje 'misbruikt' omdat ik dus nog steeds hetzelfde werk doe, maar plots een dikke euro/uur minder betaald wordt. Op lange termijn is dat toch wel zo'n 100€ minder dat ik krijg. Alsof ik nu plots minder 'waard' ben per uur....

Is dit normaal? Of zouden ze mij de 2 laatste weken ook moeten betalen aan dat 'hoger' loon/uur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Skoldt
Berichten: 159

#2 , 10 sep 2014 13:33

Uw werkgever (interimkantoor) dient het loon te betalen dat contractueel is overeengekomen, ongeacht de duur van uw interimopdracht. Zij kunnen op geen enkele wijze éénzijdig dit bedrag wijzigen, behalve als dit een voordeel zou uitmaken voor de werknemer.

U dient uw interimkantoor er attent op te maken dat zij een fout hebben gemaakt en u vraagt tegelijkertijd een rechtzetting van uw loon.

Mochten zij niet bereid zijn dit te doen, meldt dan eventjes dat u de beroepsfederatie (Federgon) zult inlichten over deze wanpraktijken en laat misschien ook eventjes de woorden 'sociale inspectie' vallen. Ik vermoed wel dat ze snel werk zullen maken van de correctie.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 sep 2014 14:17

Tenzij er sprake is van een overduidelijke materiële vergissing - komma verkeerd gezet of vergeten, dat soort dingen - moet u de ganse periode van de arbeidsovereenkomst aan het overeengekomen loon uitbetaald worden.

In de interimsector lopen de contracten / arbeidsovereenkomsten echter vaak maar een week.
In dat geval kan men dus wekelijks het loon aanpassen indien je er langer werkt ...

Als het interimbureau 2 weken een foutief (maar niet overduidelijk foutief) loon op je contract gezet heeft, spelen zij het fair door dat (met wat vertraging) dat hogere loon ook uit te betalen.

Maar als je contract maar per week loopt, kunnen ze ook de latere, nog niet getekende contracten aan het volgens hen correcte maar lagere loon afsluiten.
Als je daar niet mee akkoord gaat : nieuwe contract niet tekenen en ander studentenwerk zoeken.

Je bent zelf ook maar gebonden door het contract gedurende de beschreven periode.

Reclame

Terug naar “Loon”