Echtgenoot ten laste - wanneer vervalt dit

TomBe23
Topic Starter
Berichten: 1

Echtgenoot ten laste - wanneer vervalt dit

#1 , 25 aug 2014 12:55

Hoi,

momenteel staat mijn echtgenote ten laste. Mogelijks is de benaming anders maar het is wel zo dat ik maandelijks ongeveer een 300€ netto overhoudt omdat ze niet werkt.
Ik vroeg me af: hoe zit dit nu wanneer zij part-time zou gaan werken? Vervalt dat bedrag dan volledig?
Stel dat ze bv. 1 dag in de week werkt en daarbij een loon zou hebben van 350€ bruto. Dan houdt ze dus een 250€ over.
Als mijn voordeel vervalt, zou dit willen zeggen dat we netto minder hebben als daarvoor wanneer ze niet werkt. Klopt deze rekening of zijn er uitzonderingen?

Stel dat bovenstaande klopt en ze dus min. 300€ moet verdienen om iets meer over te houden: hoe zit het dan met belastingen op het einde van het jaar? We hebben een hypotheek die verdeeld worden over ons beiden waardoor we jaarlijks terugtrekken. Ik vermoed dat dit ook minder gaat worden aangezien zij ook een verdiener is. Worden onze lonen samengevoegd in dat geval?

Het is voor ons allemaal een beetje onduidelijk maar als het zo is dat we er minder van gaan overhouden op het einde van de rit kan ze beter thuisblijven natuurlijk.

Bedankt voor het advies / raad.

Gr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 aug 2014 14:59

het belastingsvoordeel van een partner zonder inkomen (huwelijkquotient) vervalt niet volledig, maar het voordeel dooft uit. Met een inkomen van bvb 5000 euro/jaar zou het nog kunnen zijn dat je partner zo'n 150 euro per maand oplevert voor jou.

Meer gedetailleerde antwoorden lukken bijna enkel indien je je volledige belastingsbrief op tafel gooit.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 25 aug 2014 19:54

het belastingsvoordeel van een partner zonder inkomen (huwelijkquotient) vervalt niet volledig, maar het voordeel dooft uit. Met een inkomen van bvb 5000 euro/jaar zou het nog kunnen zijn dat je partner zo'n 150 euro per maand oplevert voor jou.

Meer gedetailleerde antwoorden lukken bijna enkel indien je je volledige belastingsbrief op tafel gooit.
Maak eens een simulatie met tax-calc.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2014 09:33

het belastingsvoordeel van een partner zonder inkomen (huwelijkquotient) vervalt niet volledig, maar het voordeel dooft uit. Met een inkomen van bvb 5000 euro/jaar zou het nog kunnen zijn dat je partner zo'n 150 euro per maand oplevert voor jou.

Meer gedetailleerde antwoorden lukken bijna enkel indien je je volledige belastingsbrief op tafel gooit.
Maak eens een simulatie met tax-calc.
huwelijksquotient -
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”