Loon nog steeds niet aangepast

Fabi
Topic Starter
Berichten: 440

Loon nog steeds niet aangepast

#1 , 24 aug 2014 18:58

Hallo, mijn echtgenoot heeft sedert februari een nieuwe job, er is afgesproken dat hij 2200€ netto zal krijgen, we zijn nu augustus en hij krijgt nog steeds geen afgesproken loon, staat nochtans op zijn contract.
Hij komt in die maanden eens 300€ of eens 400€ tekort, maar dit komt via het sociaal bureau, de werkgever zegt dat hij dit niet kan compenseren, dat het zijn schuld niet is dat het soc bur dit uitrekend en dat mijn man dit terug zal krijgen van de belastingen.
Opnieuw voor de zoveelste keer vragen een correct loon uit te betalen durft hij niet meer, zijn baas wordt een beetje geïrriteerd daarover.
Ook als de firma dicht was tijdens het verlof heeft mijn man gezegd dat hij nog steeds ging blijven werken en onafgehandelde klanten ging afwerken. Baas superakkoord.Dus gans de week computeren en klanten bezoeken. Klachten ed rechtgezet.
Nu zegt die baas dat hij niet akkoord gaat deze week te betalen, dat hij maar die klanten moest laten wachten....

Wij krijgen het van die baas echt op ons heupen, maar weten niet goed wat zijn rechten zijn als bediende. Zou jij dit toelaten van je loon, en gratis werken?

Graag jullie mening.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 24 aug 2014 19:40

Er worden nooit "netto" lonen uitbetaald!
Er word altijd onderhandeld in bruto loon, want verschillende personen kunnen met hetzelfde brutoloon een zeer groot verschil in netto loon hebben!
Dit hangt volledig af van je persoonlijke situatie, burgerlijke stand, hypotheekleningen enzovoorts.

Het nettoloon verhogen zonder het brutoloon aan te passen zal alleen maar leiden tot op het einde van het jaar veel belastingen te moeten bij betalen!

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 25 aug 2014 21:34

Met "2200 netto" bedoelt men "2200 netto belastbaar". Dit is je brutoloon verminderd met je sociale bijdragen waarop je belasting betaald ifv gezinslast etc. Er wordt nooit een nettoloon na belastingen beloofd (behalve heel soms voor (internatonale) topfuncties.

Gewerkt tijdens verlof: probeer ter compensatie vrij op te nemen verlofdagen te versieren.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 aug 2014 07:50

er worden wel degelijk netto-lonen beloofd hoor, o.a. een grote baggerfirma doet dit, ook voor "gewone" arbeiders. Heeft dan te maken met fiscaliteitsoptimalisatie van het loon (werknemers die zogezegd vanuit Panama betaald worden)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2014 15:54

Ik heb ook mijn netto-loon onderhandeld, hoor. Dit kan je niet op de 5 euro nauwkeuring, maar als de topic starter €2200 netto onderhandeld heeft, zou het brutoloon toch in de grootorde van de €4000 moeten zijn. Afhankelijk van zijn belastbare voordelen, kinderen ten laste, etc... zou je dan aan €2200 netto kunnen komen. Moest ik in mijn geval een nett-loon van €2200 onderhandelen, zou ik dus op zijn minst €4100 bruto op het arbeidscontract willen zien staan.

Dus als op het loonstrookje van de man van de topic starter ongeveer €4000 staat, ligt het inderdaad aan het sociaal secretariaat dat te veel afhoudt. Als er veel minder als bruto bedrag staat, heeft de werkgever de werknemer "in het zak" gezet, vrees ik. Dan is het aan de werknemer om te bewijzen wat er effectief overeengekomen was van verloning. In eerste instantie is dit wat op het arbeidscontract vermeld staat, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”