uitbetaling loon

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

uitbetaling loon

#1 , 19 aug 2014 22:45

Beste,

Ik ben op 1 juli begonnen te werken als hulpkelner in een restaurant. Dit met een contract van 24uur.

Vandaag 19 augustus heb ik mijn loon nog steeds niet onvangen.

In juli heb ik 103 uren gewerkt aan 11,1243€ bruto. Als reden halen ze aan dat ze van het sociaal secetariaat nog een brief moeten krijgen daar er door de belastingen loonsbeslag is gelegd. Ik vindt het zeer raar dat ze nog steeds niets weten. Kan ik eventueel verdere stappen ondernemen om mijn loon te ontvangen of kan ik via een wet aantonen dat ze te laat zijn met uitbetaling van loon en eventuele intresten vragen?

Ter info ik ben 37 jaar, alleenstaande en geen kinderen ten laste.
Groeten gb2702

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2014 00:37

Al eens een voorschot gevraagd om verder te kunnen?

Volgens loonbeschermingswet zijn ze wel al te laat
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#3 , 20 aug 2014 07:34

Ik vraag dagelijks achter mijn loon en heb vorige week 200 euro voorschot gekregen.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2014 12:05

Ik vraag dagelijks achter mijn loon en heb vorige week 200 euro voorschot gekregen.
Je kan klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten, maar zullen hooguit een berisping krijgen.

loonbeschermingswet 12/4/1965

art 5 § 6. Wanneer het loon van de werknemer of zijn bank- of postcheckrekening waarop zijn loon wordt gestort het voorwerp uitmaakt van beslag of overdracht, gebeurt de uitbetaling van het gedeelte van het loon dat niet voor overdracht of beslag vatbaar is (op verzoek van de werknemer) van hand tot hand, door middel van een postassignatie.........


Art. 9. Het loon moet op gezette tijden, ten minste tweemaal in de maand, met een tussenpoos van ten hoogste zestien dagen, worden uitbetaald, behalve wat betreft:
1° het loon van de bedienden, dat ten minste om de maand moet worden uitbetaald;
2° het commissieloon van de handelsvertegenwoordigers, uitbetaald volgens de bepalingen van de wet tot instelling van het statuut van de handelsvertegenwoordigers;
3° het commissieloon van andere werknemers dan de handelsvertegenwoordigers, dat ten minste om de drie maanden moet worden uitbetaald.
4° de aandelen in de winst en andere gelijksoortige prestaties, waarvan de betaling geschiedt overeenkomstig het akkoord tussen partijen, het werkplaatsreglement of enig ander vigerend reglement.
Bij vooruitbetaling moet het bedrag bij benadering overeenstemmen met het verschuldigde netto-loon.
In de gevallen waarin het loon ten minste tweemaal in de maand moet betaald worden, moet een van die betalingen een definitieve betaling uitmaken van het loon van de maand.
Voor de werknemers die betaald worden tegen tariefloon, taakloon of akkoordloon moet evenwel een gedeeltelijk of definitieve betaling ten minste om de maand geschieden.
(Van het bepaalde in het eerste lid kan worden afgeweken bij beslissing van het bevoegde paritair comité door de Koning algemeen verbindend verklaard.) <KB 1-3-1971, art. 16, 2°>
(Onverminderd het bepaalde in het eerste en derde lid, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die worden bepaald door een collectieve arbeidsovereenkomst.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, moet het loon worden uitbetaald op de tijdstippen en binnen de termijnen die zijn vastgesteld in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement; de bepalingen van deze reglementen mogen de datum van uitbetaling van het loon niet later vaststellen dan de zevende werkdag na de arbeidsperiode waarover de uitbetaling geschiedt.
Bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst of van bepalingen in het arbeidsreglement of in enig ander vigerend reglement, moet het loon uiterlijk worden uitbetaald op de vierde werkdag na de arbeidsperiode waarvoor de uitbetaling geschiedt.)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#5 , 16 okt 2014 15:16

geachte,

even een update:

het loon van juli heb ik op 26 augustus cash ontvangen. veel te laat!!!

het loon van augustus is op mijn bankrekening gestort op 17 september!!!

het is nu reeds 16 oktober en het loon van september staat ook nog niet op mijn rekening.

buiten de klacht waarbij ze enkel een berisping krijgen kan er hier niets aan gedaan worden? Uiteraard anoniem?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2014 16:12


Uiteraard anoniem?
Je begrijpt toch ook wel wanneer ze daar controle over krijgen dat men onmiddellijk aan u zal denken, want ik denk dat jullie daar met niet zoveel werknemers zijn.

Een goede raad zoek een beter werk!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 okt 2014 16:54

buiten de klacht waarbij ze enkel een berisping krijgen kan er hier niets aan gedaan worden? Uiteraard anoniem?
bij een klacht over niet-betaling van loon zal de inspectie altijd een deadline tot betaling instellen. Ze zullen dit ook opvolgen en bij herhaling eventueel boetes uitschrijven

GB2702
Topic Starter
Berichten: 232

#8 , 27 nov 2014 09:17

Ik breng dit topic even terug naar boven.

loon van oktober is pas op 17 november gedeeltelijk gestort op mijn rekening.

Iedereen op het werk moest ook nog een stuk krijgen van het loon van oktober. Gisteren heeft iedereen behalve de mensen van de bediening hun afrekening gekregen. Als we dan vroegen waarom wij het niet kregen dan gaf de zaakvoerder als antwoord dat we maar meer mensen moesten aantrekken in de zaak en dan zouden we het wel krijgen.

Wie kan me helpen om me bij de juiste instanties hierover een klacht in te dienen want dit is echt niet normaal meer.

alvast bedankt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2014 09:42

Je ziet toch ook in dat de zaak waar je voor werkt serieus in de financiële problemen zit en het niet zo nauw neemt met de sociale wetten? Zoals hierboven gezegd: zoek zeker naar een andere job terwijl je probeert om je loon correct uitbetaald te krijgen bij je huidige werkgever, want iets zegt met dat je daar niet zo héél lang meer zal kunnen werken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 27 nov 2014 10:10

Het advies om een andere job te zoeken is financieel gezien vaak het slechtste wat je kan doen. Hier is er gelukkig nog geen grote ancienniteit, maar bij grote ancienniteit is het zeker niet zomaar nuttig om direct een andere job te zoeken, je verliest dan teveel van je rechten.

U kan klacht indienen bij de dienst toezicht sociale wetten en de betaling van uw loon vorderen. Vermeldt zeker dat andere mensen wél hun loon krijgen en dat jullie "schuldig" geacht worden aan het feit dat je geen klanten aanbrengt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 nov 2014 11:11

Sorry, hoor, maar als mijn werkgever plots problemen lijkt te krijgen om zijn personeel uit te betalen, ga ik echt niet zitten wachten tot het bedrijf echt volledig over kop gaat. Uiteraard ga ik wel eisen dat ik correct uitbetaald wordt, zolang ik daar werk, maar wees maar zeker dat ik op zoek ga naar iets anders. Bij een multinational kan je misschien een mooie premie opstrijken als ze massaal moeten ontslaan, maar in de horeca ga je al blij mogen zijn als je na een failliet al uitbetaald gekregen hebt waar je strik trecht op hebt. Als je dan pas begint met zoeken naar ander werk, hoop ik dat je echt snel iets anders vind...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 nov 2014 11:28

Sorry, hoor, maar als mijn werkgever plots problemen lijkt te krijgen om zijn personeel uit te betalen, ga ik echt niet zitten wachten tot het bedrijf echt volledig over kop gaat. Uiteraard ga ik wel eisen dat ik correct uitbetaald wordt, zolang ik daar werk, maar wees maar zeker dat ik op zoek ga naar iets anders. Bij een multinational kan je misschien een mooie premie opstrijken als ze massaal moeten ontslaan, maar in de horeca ga je al blij mogen zijn als je na een failliet al uitbetaald gekregen hebt waar je strik trecht op hebt. Als je dan pas begint met zoeken naar ander werk, hoop ik dat je echt snel iets anders vind...
Ik heb hier vorige maand een dossier gehad van iemand die, door NIET zelf weg te gaan, zo'n 15000 euro (bruto) zal opstrijken. Hij was de enige werknemer van dat bedrijf en de werkgever zal zelf niks betalen (noch de curator, gezien het bedrijf wss een lege doos is). Hij is ondertussen reeds elders aan het werk.

Na een faillissement heb je, itt wat jij zegt wél een uitbetaling van wat je recht op hebt (wel met grensbedragen).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 nov 2014 12:34

Ik heb hier vorige maand een dossier gehad van iemand die, door NIET zelf weg te gaan, zo'n 15000 euro (bruto) zal opstrijken. Hij was de enige werknemer van dat bedrijf en de werkgever zal zelf niks betalen (noch de curator, gezien het bedrijf wss een lege doos is). Hij is ondertussen reeds elders aan het werk.

Na een faillissement heb je, itt wat jij zegt wél een uitbetaling van wat je recht op hebt (wel met grensbedragen).

Wie gaat hem dan die 15.000€ betalen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 nov 2014 13:12

Als ik een maand of 4 zonder job zit, kost me dat meer dan 15000 € bruto, hoor... Het gaat mij hier vooral over "zekerheid van inkomen" voor de topic starter. Niet iedereen kan zich veroorloven om bijvoorbeeld twee maand totaal zonder inkomen te zitten omdat hij nog geen nieuwe job heeft, de oude werkgever falliet is, maar er nog geen geld is om hem uit te betalen...

Topic Starter heeft er weinig aan als je hem nu enkel rooskleurige verhalen voorschotelt, maar als hij binnen een paar maand op straat staat zonder nieuwe job, terwijl advocaten / curatoren / etc... aan het vechten zijn over wie wat nog moet krijgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 27 nov 2014 13:26

opnieuw: bij een faillissement zit je niet zonder loon, je kan recht hebben op provisionele uitkeringen in afwachting van betaling van het loon. En de grensbedragen zijn ongeveer 25000 euro bruto.

Terug naar “Loon”