Studentencontract niet in orde

Epharon
Topic Starter
Berichten: 1

Studentencontract niet in orde

#1 , 30 jul 2014 14:24

Beste,

Voor de zomermaanden heb ik een contract afgesloten als jobstudent. Afgelopen jaren heb ik bij hetzelfde bedrijf gewerkt. De verhouding werkgever-werknemer was niet optimaal (regelmatig lange periodes moeten wachten op de uitbetaling van het werkloon, een uitbetaling in cash i.p.v. giraal geld), maar uiteindelijk werd toen alles naar wens afgehandeld.

Deze zomer liepen er echter een aantal zaken mis: mondeling werd afgesproken dat ik zou worden tewerkgesteld voor 3 weken, met een mogelijkheid om nog één extra week flexibel te werken (afhankelijk van hoeveel werk er op dat moment beschikbaar zou zijn). Na de eerste werkweek kreeg ik echter te horen dat ze mij "niet nodig hadden" voor de komende weken. Intussen zit ik dus zonder werk, terwijl ik daar in feite op had gerekend. Bijkomend zie ik het nu ook gebeuren dat de uitbetaling van het loon opnieuw maanden gaat aanslepen. Nu zit ik natuurlijk met de vraag wat mijn opties zijn, zowel qua loon als wat het contract zelf betreft.

Bovendien zijn er een aantal zaken "niet pluis" wat het contract betreft (te wijten aan de gezagsverhouding met de baas. Het contract werd mij voorgeschoteld juist voordat ik moest beginnen):
- Het betreft een contract van bepaalde duur, maar alleen de begindatum is ingevuld;
- Het deel dat handelt over het uurrooster (vast/variabel/cyclus) en de arbeidsregeling is niet ingevuld;
- Ik heb geen afschrift van het arbeidsreglement ontvangen.

Wat het loon betreft, vermeldt het contract dat er een eindafrekening plaatsvindt op de datum die in het arbeidsreglement is bepaald. Vermits ik dit niet heb ontvangen, mag ik dan aannemen dat dit niet verbindend is? Een ingebrekestelling sturen zodra het loon niet gestort is de volgende maand met verwijzing naar de Loonbeschermingswet van 12 april 1965? Geldt hier ook zoiets als moratoire interesten?

Wat de opzegging van het contract betreft, vermeldt het contract een proefperiode van 3 dagen (die ik heb voldaan in de eerste week) en dat vervolgens een opzegtermijn van 3 dagen, resp. 1 dag, door de werkgever, resp. werknemer, moet worden gerespecteerd. Is daar een vergoeding aan gekoppeld van de ene partij tegenover de andere?

Dank bij voorbaat!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 30 jul 2014 14:33

Eens naar de vakbond gaan - dienst studentencontracten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 jul 2014 22:53

heb je het contract getekend? Staat er iets a la "voor 1 week", staat het aantal uren per week vermeld?

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2014 22:59

klacht indienen bij inspectie van de sociale wetten
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”