Zwartwerk wordt niet betaald

fvg
Topic Starter
Berichten: 5

Zwartwerk wordt niet betaald

#1 , 15 jul 2014 21:20

Hallo,

ik heb een vraag i.v.m. zwartwerk. De broer van mijn vriend heeft een hele tijd bij een schilder gewerkt
in het zwart. Het achterstallige zwarte loon bedraagt circa 10.000 €. De "schilder" heeft een slecht verleden
waarin hij al verschillende bvba's over de kop heeft laten gaan en toch duikt hij telkens opnieuw op
met een nieuw bedrijfje. Hij heeft ook andere personen opgelicht. Hij probeert nu mijn schoonbroer te
sussen met af en toe 300€ of 500€ te geven maar dit is bijlange na niet genoeg. Op dit moment heeft
mijn schoonbroer wel een werkauto van de schilder (de auto is zelfs geen 1000€ meer waard)

Dat hij dom geweest is hebben we hem heel vaak proberen uit te leggen maar hij was te goedgelovig. Nu
is mijn vraag of hij hier nog iets aan kan doen? Om eventueel het geld of een deel te kunnen recupereren.
Of eventueel zelfs die man een goede hak te kunnen zetten.

Alvast bedankt voor de informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 15 jul 2014 21:30

naar btw en belastingskantoor stappen en alles opbiechten

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 15 jul 2014 23:40

Als hij kan bewijzen dat hij nog loon moet krijgen, kan hij dit desnoods via de rechtbank opeisen, zwart werk of niet.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2014 06:40

Heeft hij een vervangingsinkomen?

Zo niet klacht indienen bij de arbeidsinspectie, liefst via een vakbond, die man wist niet dat het zwart werk was.

Mocht hij wel een werklozensteun of een ziekte vergoeding krijgen zou ik toch maar zeer oppassen, dan heeft hij ook gefraudeerd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BW123
Berichten: 42

#5 , 16 jul 2014 08:57

Tja, in het zwart gaan werken en blijven werken terwijl je niet correct betaald wordt, imo moet hij dit maar als een goede levensles beschouwen...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jul 2014 10:47

dan heeft hij ook gefraudeerd.
en nu niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jul 2014 11:41

dan heeft hij ook gefraudeerd.
en nu niet
Heeft toch een verschil, als je niks van inkomen heeft moet je wel zien dat je kan eten, maar met een schilder op verplaatsing mee gaan is toch wel ernstig. .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BW123
Berichten: 42

#8 , 17 jul 2014 09:10

dan heeft hij ook gefraudeerd.
en nu niet
Heeft toch een verschil, als je niks van inkomen heeft moet je wel zien dat je kan eten, maar met een schilder op verplaatsing mee gaan is toch wel ernstig. .
In een land als Belgie zijn er genoeg instanties waar je op legale manieren aan een (vervangings)inkomen kan geraken...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jul 2014 11:08


In een land als Belgie zijn er genoeg instanties waar je op legale manieren aan een (vervangings)inkomen kan geraken...

In theorie heb je gelijk, maar de praktijk is soms wel totaal anders, er moet ook niemand buiten slapen en toch zijn er altijd die buiten moeten buiten slapen bij gebrek aan een slaapplaats, spreekt anders eens met de vrijwilligers van Poverello .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”