nieuwe regeling vakantiegeld

pessimistje
Topic Starter
Berichten: 7

nieuwe regeling vakantiegeld

#1 , 07 aug 2007 14:52

Sinds 1 januari 2007 is er een nieuwe regeling voor het vakantiegeld bij vermindering van de arbeidsprestaties. (programmawet 27/11/2006)

In 2006 heb ik tot oktober voltijds gewerkt, daarna 4/5.

Bij de uitbetaling nu in 2007, had ik verwacht om vakantiegeld te krijgen voltijds voor 9 maanden en 4/5 voor drie maanden, zoals gewoonlijk. Men betaalt echter alles uit aan 4/5 en de rest zou volgen in december.

Is dit correct? Ik ben toch niet verminderd in arbeidsprestaties na 01/01/2007, dus ik val normaal niet onder die nieuwe wet? Of moeten ze nu de wet volledig toepassen en mij dan ook in december het vakantiegeld van het lopende dienstjaar 2007 uitbetalen (afrekening bij vermindering arbeidsprestatie)?
Ik heb die wet in het staatsblad al 10 keer gelezen en ik snap er niks van hoe hij moet toegepast worden in mijn geval.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 aug 2007 11:31

Ik vermoed dat u het hebt over 27 DECEMBER 2006(niet 27/11/2006). - Programmawet (I) (1),B.S. 28 december 2006 en meer in het bijzonder over:

Afdeling 2. - Wijziging van het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers...
Art. 179. Artikel 46 van hetzelfde besluit, zoals laatst gewijzigd door het koninklijk besluit van 21 januari 2003, wordt vervangen door de volgende bepaling :
? Art. 46. - ? 1. Wanneer een bediende of de leerling-bediende...de beroepsloopbaanonderbreking zoals bepaald bij artikel 100 van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen een aanvang neemt, of wanneer een periode van tijdskrediet zoals bepaald in artikel 3, ? 1, 1?, van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77bis van 19 december 2001 in vervanging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr 77 van 14 februari 2001 tot invoering van een stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking, zoals beoogd in artikel 103bis van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen een aanvang neemt of wanneer zijn contract een einde neemt, betaalt zijn werkgever hem, bij zijn vertrek, 15,34 pct. der bij hem tijdens het lopend vakantiedienstjaar verdiende brutowedde, eventueel verhoogd met een fictieve wedde voor met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgestelde dagen van arbeidsonderbreking.
Heeft de bediende of de leerling-bediende de op vorig dienstjaar betrekking hebbende vakantie nog niet genoten, dan betaalt de werkgever hem bovendien 15,34 pct. der bij hem tijdens dat vakantiedienstjaar verdiende brutowedden, eventueel verhoogd met een fictieve wedde voor met dagen normale werkelijke arbeid gelijkgestelde dagen van arbeidsonderbreking.
De vorige leden zijn ook van toepassing op de bedienden tewerkgesteld in het kader van de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers...
? 3. Wanneer een werkgever met een bij hem tewerkgestelde bediende een nieuwe arbeidsovereenkomst sluit die als gevolg heeft dat het gemiddeld aantal te presteren uren per week verlaagt, behandelt deze werkgever, met de uitbetaling van de maand december van het jaar waarin deze vermindering plaatsgevonden heeft, de betaling van het vakantiegeld zoals vermeld in ? 1...

Art. 180. Artikel 67 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling :
? Art. 67. - De bepalingen van dit artikel zijn toepasselijk indien op het einde van het vakantiejaar :
1? het onmogelijk is voor de bediende zijn vakantie geheel of gedeeltelijk te nemen;
2? ingevolge een niet in artikel 46 voorziene schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, het voor de bediende onmogelijk is geweest om alle of een gedeelte van de verworven vakantiedagen op te nemen...?.

WAT is u hierin niet duidelijk ?

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

pessimistje
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 13 aug 2007 08:49

"Wanneer een werkgever met een bij hem tewerkgestelde bediende een nieuwe arbeidsovereenkomst sluit die als gevolg heeft dat het gemiddeld aantal te presteren uren per week verlaagt, behandelt deze werkgever, met de uitbetaling van de maand december van het jaar waarin deze vermindering plaatsgevonden heeft, de betaling van het vakantiegeld zoals vermeld in ? 1... "

Het jaar van de vermindering is 2006. Dus als ze die wet zouden toepassen, dan hadden ze mij al in december 2006 moeten uitbetalen : het vakantiegeld van het lopende jaar 2006. (een volledige afrekening zoals bij uitdiensttreding).

Wat ze nu doen is het vakantiegeld van 2006 tot eind 2007 achterhouden.

Aangezien de wet pas geldt vanaf 1/1/2007, val ik er normaal ook niet onder. Ik heb mijn arbeidsprestaties niet verminderd na 1/1/2007. Ik werkte 4/5 op 1/1/2007 en werk nog altijd 4/5.

Als ik die wet lees, dan leid ik er uit af dat je eerder je vakantiegeld zou krijgen, direct hetzelfde jaar nog voor het lopende jaar 2006. Normaal krijg je dat pas in de grote vakantie van het jaar erop, 2007. Ik moet er nog eens half jaar langer op wachten dan standaard?!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 14 aug 2007 13:30

In (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be is 27 DECEMBER 2006 - Programmawet (I) (1),B.S. 28 december 2006 reeds verwerkt in het koninklijk besluit van 30 maart 1967 tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers...

Hieronder de geconsolideerde tekst van ?3 van het betrokken artikel:
?Art.46.<W 2006-12-27/30, art. 179, 043; Inwerkingtreding : 01-01-2007, voor wat het vertrekvakantiegeld uitbetaald na 31 december 2006 betreft, zie W 2006-12-27/30, art. 187>...? 3. Wanneer een werkgever met een bij hem tewerkgestelde bediende een nieuwe arbeidsovereenkomst sluit die als gevolg heeft dat het gemiddeld aantal te presteren uren per week verlaagt, behandelt deze werkgever, met de uitbetaling van de maand december van het jaar waarin deze vermindering plaatsgevonden heeft, de betaling van het vakantiegeld zoals vermeld in ? 1...?

?Het jaar van de vermindering is 2006? en de toen geldende tekst was(zie gearchiveerde versie 41 in voornoemd K.B.):
?Art.46.WANNEER een bediende...of wanneer de beroepsloopbaanonderbreking zoals bepaald bij artikel 100 van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen een AANVANG neemt,) (of wanneer een periode van tijdskrediet...een AANVANG neemt) of WANNEER zijn contract een einde neemt, betaalt zijn werkgever hem, BIJ ZIJN VERTREK, (15,34) pct. der bij hem tijdens het lopend vakantiedienstjaar verdiende brutowedde...Heeft de bediende (of de leerling-bediende) de op vorig dienstjaar betrekking hebbende vakantie nog niet genoten, dan betaalt de werkgever hem bovendien (15,34) pct. der bij hem tijdens dat vakantiedienstjaar verdiende brutowedden, eventueel verhoogd met een fictieve wedde....) <KB 20-7-1970, art. 14>?.

Die betalingen hadden dus moeten betaald zijn v??r 01/01/2007 en vielen dus niet onder toepassing van de wijzigingen uit 27 DECEMBER 2006 - Programmawet (I) (1).

Wend u zonodig tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Loon”