Collectief verlof maar dan ook weer niet ...

Anthony_
Topic Starter
Berichten: 2

Collectief verlof maar dan ook weer niet ...

#1 , 11 jul 2014 17:18

Elk jaar is er in ons bedrijf "collectief verlof" tijdens de zomer maar dan weer niet echt ... zijnde dat er altijd een aantal mensen toch blijven doorwerken.

Ook dit jaar blijven er een aantal mensen doorwerken maar wil mijn werkgever me toch liever verlof laten opnemen (verplichten) omdat er momenteel ook relatief weinig werk is.
Ik ga er van uit dat dit sowieso niet kan omdat er een aantal mensen blijven doorwerken en er dus geen sprake is van een "echt" collectief verlof?

Tevens wordt er als extra reden gegeven dat er weinig werk is in deze periode waardoor men "liever niet" heeft dat ik kom werken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jul 2014 16:51

Kan zijn dat er mensen moeten doorwerken tijdens collectief verlof

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2014 20:44

er is collectief verlof vastgelegd en zolang jij en de werkgever geen individuele overeenkomst hebben moet jij u hieraan schikken onverschillig of anderen wel of niet een overeenkomst hebben voor een andere periode
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JanDG
Berichten: 52

#4 , 25 jul 2014 13:18

Er zijn regels voor collectief verlof. Collectief verlof wil niet zeggen dat iedereen verlof neemt, als er een permanentie of andere is wachtdienst is kan dit gerust dat er enkelingen blijven doorwerken.
De paritaire comités hebben als eerste de mogelijkheid om de data van collectieve vakantie voor hun sector te bepalen. Deze beslissingen moeten in gezamenlijk akkoord tussen de vakbonden en de werkgeversfederaties worden genomen. De minister van Sociale Voorzorg moet uiterlijk op 31 december van het jaar voorafgaand aan dat van de vakantie worden ingelicht over deze beslissingen.
Slechts wanneer de vakantiedata niet op sectorniveau zijn bepaald, kan op ondernemingsvlak een akkoord worden gesloten. Een werkgever kan de collectieve vakantieperiode op ondernemingsvlak niet eenzijdig invoeren. De sluitingsperiode moet worden bepaald binnen de ondernemingsraad. Bestaat geen ondernemingsraad, dan kan een regeling worden getroffen tussen de werkgever en de vakbondsafvaardiging.
Is er ook geen vakbondsafvaardiging, dan moet er een akkoord zijn met alle werknemers. Indien op ondernemingsvlak een akkoord bestaat over de collectieve vakantie, moet dit worden vermeld in het arbeidsreglement. Deze moet ook voor 31/12 van het voorgaande jaar vast staan.

Terug naar “Loon”