Wanneer recht op betaling bijkomende uren en overloon overur

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

Wanneer recht op betaling bijkomende uren en overloon overur

#1 , 27 jun 2014 11:34

Ik werk met een deeltijds variabel contract van 24u over een referteperiode van 6maand.
Een voltijdse werknemer werkt 38u.

Nu heb ik wekelijks bijkomende uren dit schommelt van 1u tot 15u per week.
Ik heb dagen waar ik meer dan 9u werk en weken waar ik meer dan 38u week.

Heb ik recht op 50% loonstoeslag voor de uren die meer bedragen dan 9u per dag en meer dan 38u per week?

De overuren worden volgens mij ook niet overgemaakt. En worden nier vermeld op loonbrieven en bewijzen van arbeidsduur aan RVA. Volgens dit laatste document werk ik 5 dagen per week 4,8u die in werkelijkheid telkens hoger liggen.

Bijkomende uren worden niet betaald maar kunnen in theorie opgenomen worden als recup. Kan ik eisen om de bijkomende uren toch uit te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jun 2014 08:33

Je zal idd voor een aantal uur loonstoeslag hebben. Bovendien zijn een aantal uren verplicht uit te betalen.

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#3 , 30 jun 2014 15:38

Als ik nu het uurrooster van deze week als voorbeeld neem werk ik als volgt

Maandag van 8u30 tot 12u
Dinsdag niet
Woensdag van 12.00 tot 18.00
Donderdag van 8u30 tot 12.00 en van 12.30 tot 18.00
Vrijdag van 10.00 tot 12.00 en van 12.30 tot 18.00

Dit kom dus op 26u voor deze week.

Bovenstaande zijn de uren die op het uitgehangen uurrooster staan.
Vandaag heb ik tot 13.55 gewerkt ipv tot 12u en ben ik al aan het werk gezet om8.20 ipv om 8.30.
Dit betekent dus dat ik vandaag alweer 2.05 uren meer heb gewerkt dan vastgelegd op het uurrooster.

Volgens de leidinggevende kunnen deze uren niet worden uitbetaald en alleen worden opgenomen in recup. Geen recht op toeslag van 50% behalve als ik meer dan 78uren extra uren heb na 6maand.

Reclame

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

#4 , 07 jul 2014 09:47

En als ik mijn middag pauze niet kan/mag nemen, worden deze uren dan ook als overuren aanzien?
Op het uurrooster word telkens een pauze voorzien van 12u tot 12u30, maar er is nooit de mogelijkheid om een half uur pauze te nemen.
We moeten altijd met 2 op de werkvloer aanwezig zijn, maar vaak staan we ook maar met 2 op het uurrooster ingepland. Het resultaat is dan dat we beide continue op de werkvloer moeten staan en geen middag pauze kunnen nemen.

Bv donderdag en vrijdag moest ik werken van 8u30 tot 18u met een half uur pauze.
Beide dagen ben ik een kwartier vroeger gestart, een kwartier later gewerkt en mijn middag pauze heb ik niet kunnen nemen. Dit is dus een werkdag van 10u zonder pauze.

Deze uren worden wel genoteerd, maar worden nooit uitbetaald. Alleen kan je ze in recup opnemen, maar gezien het tekort aan personeel vraag ik mij af wanneer de recup dan opgenomen kan worden. In elk geval al niet voor september.
Op internet vind ik enkele artikels over dat het de werknemer is die kiest of overuren worden uitbetaald of in recup wil opnemen. Kan ik dit inderdaad kiezen? En waar in de wetteksten kan ik dit terugvinden?

Terug naar “Loon”