WG niets aangegeven in 2013

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

WG niets aangegeven in 2013

#1 , 24 jun 2014 15:20

situatie:
aanslagjaar 2013: 2 verschillende werkgevers. Tot juni werkgever A bij wie in onderling overleg ontslag is genomen omdat de werknemer het beu was dat er geen of geen correct loon werd uitbetaalt (en als het werd betaald was het maanden te laat), loonfiches kreeg de werknemer ook al niet. De firma is niet lang nadien dan ook nog eens failliet verklaard. Werknemer heeft advocaat onder de arm genomen om tekorten aan lonen op te eisen via rechtbank... enz enz dat staat hier even terzijde (denk ik).
Werkgever B sinds juli op interimcontract, daar loopt alles nu gelukkig wél goed, de nodige contracten, de nodige fiches...alles ok.

Maar nu: een probleem of niet, bij het invullen van de belastingaangifte van vorige aanslagjaar merken we ineens op dat ALLEEN en echt alleen vooringevuld (tax on web) de cijfers voor het werk bij de interim sinds juli 2013 aangegeven staan. Maw, heeft de vorige werkgever voor januari tot juni dan niks aangegeven???
En meer belangrijk: heeft dit een nadelig gevolg voor de werknemer uiteindelijk? (vooral ook naar pensioenen toe?) Lijkt het nu alsof hij een half jaar niet gewerkt heeft of wat dan?

Het is misschien een kop-noch-staart verhaal maar ik kan het niet echt veel beter uitleggen. Mss adhv jullie vragen dat ik kan verduidelijken maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jun 2014 15:52

Hoe dit op het vlak van de belastingdiensten is dit weet ik niet.

Maar de gefailleerde werkgever die kan dit niet meer recht zetten, het is de curator die de paperassen van het personeel moet verzorgen, is er voor die maanden wel rsz betaald ?.

Heeft je man verlofgeld gehad voor deze maanden, daar kan men aan zien of er een rsz aangifte is geweest, anders heb je voor die periode geen verlofgeld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 24 jun 2014 22:29

er is idd een curator aangesteld en daar heeft de advocaat ook wel contact mee. Echt vlot meewerkend is die curator niet (tijd rekken, ik vermoed naar verjaring toe), maar ik ga ervan uit dat dit wel goedkomt.

Het probleem is dat we eigenlijk niks kunnen nakijken ivm verlofgeld e.d. omdat er geen loonfiches zijn opgestuurd noch een 'vast' loon werd gestort. ALS het werd gestort kon je daar kop noch staart aan binden... Tijdens de laatste maanden heb ik verscheidene malen zelf HDP proberen contacteren om de fiches te verkrijgen maar zij reageerden altijd - als ze al reageerden - dat ze die info niet rechtstreeks konden geven, dat dat via de werkgever moest gaan aangezien zij nu eenmaal voor de WG werkten. Viavia hoorden we dan dat de WG de laatste maanden altijd aanmaningen kreeg van HDP om de dimona-aangifte te verrichten, hetwelk zij dus niet deed........

We hebben één loonfiche, die van februari. De rest mankeren we.
Dat vakantiegeld, waar je het over hebt, is dat - zoals bij mij - iets dat wordt uitgekeerd in juni ergens?
Want dat heeft hij dus niet gehad, ook niet toen hij ontslag nam.

Ik ken er dus zelf ook maar bitterweinig van, wat wel lastig is want je bent afhankelijk van, in dit geval de advocaat, om alles op te volgen en zelf iets controleren is niet zo simpel.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jun 2014 08:33

Was hij als arbeider tewerkgesteld?

Indien ja dan kan je met je identiteitskaart en met je computer naar de kas van het vakantie geld gaan en dan zie je voor hoeveel dagen er betaald is .

Hier de link. http://www.rjv.fgov.be/nl/Onthaal
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 25 jun 2014 09:41

Ik herinner me brieven met het logo van de RJF... dus wsl zal er wel iets van vakantiegeld betaald zijn geweest.
Goed dat je dit aanhaalt, ik ga dat straks thuis nakijken.

En áls er vakantiegeld is uitbetaald geweest, is er ook RSZ aangegeven bedoel je?

Hoe zou het dan komen dat we via tax-on-web niets zien staan van die inkomsten van het eerste deel van het jaar?
De overheid is altijd van alles opde hoogte ;) en dat zouden ze dan niet weten :P

Vraag me verder toch ook nog af hoe we dit nu moeten regelen... we hebben geen fiches, niets om 'iets' in te geven bij de belastingen. Waar zouden we hiervoor ergens terechtkunnen? Bij de belastingen zelf? Of de curator?...?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jun 2014 11:19

Het sociaal secretariaat is verplicht om bij een faillissement van hun klant de nodige inlichtingen en de nodige fiches te bezorgen en dit volgens de wet op het faillissement.

Art.10 §7 Als de koopman in de onmogelijkheid verkeert om de in het eerste lid, 3°, van dit artikel vermelde individuele rekeningen en de desgevallend door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid aan de werkgever toegekende code bij zijn aangifte te voegen, dan neemt het sociaal secretariaat waarbij de koopman was aangesloten, deze verplichtingen onmiddellijk en kosteloos op zich, op eenvoudig verzoek van de curators.


Maar de curator moet zorgen voor het afleveren van de nodige sociale documenten.

Art.73 zegt dat de curators al het mogelijke moet hebben gedaan voor het afleveren van de sociale documenten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

chipz
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 25 jun 2014 11:24

dank je.
ik ga me asap richten tot onze advocaat om dit in orde te brengen.
Hij moet dan maar contact opnemen met de curator en die fiches opvragen.

Terug naar “Loon”