Gastspreker eenmalig uitbetalen door VoF

thomassv
Topic Starter
Berichten: 2

Gastspreker eenmalig uitbetalen door VoF

#1 , 13 jun 2014 18:20

Beste,

Ik organiseerde met mijn VoF een bijscholing voor een twintig tal geïnteresseerden.
Nu is mijn vraag hoe ik de gastspreker het makkelijkste kan uitbetalen?
Gezien hij zelf geen zelfstandige is, en dit maar eenmalig kwam doen, kan hij niet gewoon een factuur uitschrijven of dergelijke.
Ik dacht om via de zaak cadeaubonnen te kopen bij een supermarkt of dergelijke (wat hij goed vond), en hem zo uit te betalen.
Maar nu heb ik toch twijfels of die juridisch aanvaardbaar is?
Hoe kan ik dit beter aanpakken, en welke gevolgen heeft dat voor de btw/belastings-kwestie?

Gezien we echt een kleine VoF zijn proberen we het zonder boekhouder te stellen, maar af en toe blijkt het toch te complex om het zelf correct te kunnen doen..

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!

Edit:
En eigenlijk, we betalen onszelf ook niet uit, de winst mag gerust in de VoF blijven tot we deze ontbinden,
maar stel dat ik dit toch zou willen doen, hoe gaat dit dan in zijn werk? (vermoedelijk analoog aan mijn voorgaande vraag)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2014 23:32


Ik dacht om via de zaak cadeaubonnen te kopen bij een supermarkt of dergelijke (wat hij goed vond), en hem zo uit te betalen.


als dat uitkomt zullen dat dure cadeaubonnen worden

je had best een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur afgesloten , gelet op de dimonawet en arbeidsovereenkomstenwet ben je daar nu al ruim te laat voor
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

thomassv
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 14 jun 2014 00:18

Hm, goed dat ik het dan toch nog navraag precies!
Echt sneu dat dit soort zaken zo complex is. Als kleine zelfstandige in bijberoep is officieel juridisch advies inwinnen echt geen pretje.

Na opzoekingen op basis van je antwoord las ik bij de RSZ dat "activiteiten in het kader van socio-culturele vorming" niet moeten aangegeven worden bij de RSZ. (dat is dan toch waar je over spreekt, neem ik aan?)
In ons geval gaat het inderdaad om een socio-culturele vorming die we aanboden.
Hoe gaat het dan in zijn werk? Dan heb ik toch nog steeds niet van doen met de RSZ?

Sorry als dit dwaze vragen zijn, maar met enkele antwoorden kan ik vast wel de nodige informatie zoeken die ik nodig heb.
Alvast bedankt!

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 jun 2014 11:10

een socio-culturele vorming vanuit een VoF? over welke VoF gaat het dan wel?

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 17 jun 2014 14:19

Waarom laat je geen fiche 281.50 opmaken ?

Terug naar “Loon”