dubbel loon

Manuela
Topic Starter
Berichten: 3

dubbel loon

#1 , 27 mei 2014 11:21

Hallo

Ik heb mijn loon deze maand veel later ontvangen als andere maanden maar ik heb het wel 2 x ontvangen... Ben ik wettelijk verplicht om dit te melden?
Ik ben sowieso wel van plan om dit te melden maar ik ben er gewoon nieuwsgierig naar :lol:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx
Berichten: 216
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mei 2014 11:56

Verplicht melden niet denk ik. U zal het wel moeten terug betalen als uw werkgever er om verzoekt.

professionalgamer
Berichten: 117

#3 , 04 jun 2014 10:27

U kunt best contact opnemen met degene die verantwoordelijk is voor het uitkeren van uw loon.

Op het werk van mijn moeder werden een aantal collega's en zijzelf teveel uitbetaald door een fout in het systeem. Mijn moeder had de dag zelf nog gemeld dat ze teveel kreeg.
Andere collega's hadden alles verzwegen en kregen maandelijks een paarhonderd euro's teveel, die ze verkwisten aan dure handtassen en andere zaken.

Een aantal maanden later kwam de werkgever er achter en hield een groot deel van het loon in waardoor deze personen in geldproblemen kwamen.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 04 jun 2014 10:37

Antwoord van zertyx is correct. U bent niet verplicht om dit te melden, maar als dit uitkomt kunnen ze dit bedrag wel terugeisen. Beste dat u kan doen is dit op een spaarrekening zetten, de rente is dan voor u.

@professionalgamer: hoewel de werkgever wel het recht heeft om dit terug te eisen, mag deze niet zomaar een deel van het loon inhouden. Natuurlijk, als deze onmiddellijke terugbetaling eist (waartoe hij het recht heeft) maakt dit niet veel verschil uit in de praktijk. Loon afhouden mag alleen maar mits akkoord van de loontrekkende, en als het over grotere bedragen gaat is een afbetaling in schijven ook geen slecht idee.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2014 11:51

burgerlijk wetboek 21 maart 1804

Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jul 2014 11:53

burgerlijk wetboek 21 maart 1804

Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.
Tja, bewijs maar eens dat de topic starter WIST dat het dubbel gestort was. Vroeger liet ik telkens een paar duizend euro op mijn zichtrekening staan en zou ik het ook niet opgemerkt hebben moest mijn loon er dubbel op staan (ook niet als het eens niet gestort zou zijn). Nu is dit wel anders...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 04 jul 2014 11:58

dan was het per vergissing en telt dat nog altijd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2014 15:21

dan was het per vergissing en telt dat nog altijd.
Ik stel ook niet dat het niet moet terugbetaald worden als er naar gevraagd wordt. Ik stel enkel dat men niet kan verwachten dat iemand dit uit eigen beweging gaat terug storten, aangezien die persoon mogelijk niet op de hoogte is van de vergissing...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”