Ondertekening van afstand nemen van de mobiliteitsvergoeding

DenMotardZonderMoto
Topic Starter
Berichten: 3

Ondertekening van afstand nemen van de mobiliteitsvergoeding

#1 , 24 mei 2014 09:15

Elke werknemer van mijn firma werd gedwongen om een document te tekenen met de volgende enige zin: Hierbij verklaar ik dat ik afstand neem van mijn mobiliteitsvergoeding. Uit angst om mijn job te verliezen heb ik dit maar ondertekend. De werkgever blijft mijn kilometers doorbetalen maar aan een lager tarief.

Vandaar mijn vraag:
-Heeft een werkgever het recht om deze afstand te vragen en is dus dit document wettig?

Moest u ook nog een artikel van het Burgelijk rechtboek kunnen voorleggen zou ik u daar zeer dankbaar voor zijn.

THX

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 25 mei 2014 17:39

De werkgever mag dit vragen, en u kan dit accepteren of weigeren. Wat bedoelt u met "gedwongen"? Vuur- of steekwapen? Als u dat kan aantonen zal de rechtbank u waarschijnlijk in het gelijk stellen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

DenMotardZonderMoto
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 mei 2014 16:23

In mijn ogen is er sprake van groepsdruk en druk van het nieuwe bestuur maar ik betwijfel sterk dat mijn overtuiging voldoende is.
Waar haalt u deze informatie?
Alvast bedankt voor uw reactie

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mei 2014 16:41

De werkgever mag dit vragen,
zal er vanaf afhangen in welk paritaire comité men zit en welk bedrag er werd en nu wordt betaald vraagsteller zal best hiervoor eerst de nodige info geven en/of document inscannen en in jpv pb steken

allicht zal dit op de rechtbank onderuit gehaald worden wegens veronderstelde dwang

je kan ook klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten en zich beroepen op art 59 sociaal strafwetboek

Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

DenMotardZonderMoto
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 27 mei 2014 11:02

De werkgever mag dit vragen,
zal er vanaf afhangen in welk paritaire comité men zit en welk bedrag er werd en nu wordt betaald vraagsteller zal best hiervoor eerst de nodige info geven en/of document inscannen en in jpv pb steken
Paritair comité 149.01 Elektriciens: installatie en distributie
Tot en met Juni 2012 werd ik betaalt als mobiliteit chauffeur aan het tarief van 0,1316€/km
(Aangezien ik nooit iemand vervoerd heb, moest ik bij nader onderzoek betaald worden als mobiliteit passagier aan 0,1086€/km)

Hierna werd dit teruggebracht naar het systeem van de bouwsector waar het bedrag varieerde aan de hand van de km's.
In mijn geval ging dit van 0,0516 tot 0,0644€/km (mobiliteit passagier)

Het ondertekende document was een standaard document van het logo van mijn firma. Met enkel de zin: "Ik neem afstand van mijn mobiliteitsvergoeding" datum+handtekening

Bedankt voor uw gedetailleerde reactie.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2014 12:04

De werkgever mag dit vragen,
zal er vanaf afhangen in welk paritaire comité men zit en welk bedrag er werd en nu wordt betaald vraagsteller zal best hiervoor eerst de nodige info geven en/of document inscannen en in jpv pb steken
Paritair comité 149.01 Elektriciens: installatie en distributie
Tot en met Juni 2012 werd ik betaalt als mobiliteit chauffeur aan het tarief van 0,1316€/km
(Aangezien ik nooit iemand vervoerd heb, moest ik bij nader onderzoek betaald worden als mobiliteit passagier aan 0,1086€/km)

Hierna werd dit teruggebracht naar het systeem van de bouwsector waar het bedrag varieerde aan de hand van de km's.
In mijn geval ging dit van 0,0516 tot 0,0644€/km (mobiliteit passagier)

Het ondertekende document was een standaard document van het logo van mijn firma. Met enkel de zin: "Ik neem afstand van mijn mobiliteitsvergoeding" datum+handtekening

Bedankt voor uw gedetailleerde reactie.
http://my.easypay-group.com/global/inc/ ... t/?id=3088" onclick="window.open(this.href);return false;

er is een sectoriele cao , dat ondertekend document is zo goed als waardeloos gelet op art 51 cao-wet van 5 december 1968
zolang je in dienst bent is de verjaringstermijn 5 jaar en 1 jaar na beeindiging arbeidsovereenkomst , je kan gerust eventjes wachten en als er iemand ontslagen wordt of ontslag neemt leg je een anonieme klacht neer voor een rechtzetting voor iedereen .
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”