Interimcontract en ziekte

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Interimcontract en ziekte

#1 , 29 apr 2014 22:02

Mijn vriendin werkt wekelijks 1 keer bij een lokale supermarkt. Deze supermarkt werft haar onrechtstreeks aan via een interimkantoor (interimkantoor stelt contract op).
Enkele weken geleden kreeg ze net voor ze moest werken een migraine aanval. Hierdoor kon ze die dag niet werken. De eigenaar van de supermarkt werd tijdig op de hoogte gesteld.

Achteraf blijkt dat deze dag wel degelijk aangerekend wordt, maar werd ze niet betaald (logisch: niet werken = niet betalen).
De vraag hierbij is of het interim kantoor een zieke dag zomaar mag aanrekenen als werkdag. Aangezien studenten maar 50 dagen mogen werken, is ze dus 1 dag kwijt ZONDER verloning.
Is dit legaal?

Later vertelde ze me ook dat ze de contracten pas NA het werk ontvangt. Dus als ze zaterdag gaat werken, ontvangt ze haar contract pas de donderdag erna. Voor zover ik weet is dit niet legaal?

Wat kan/moet ze hier tegen doen? Want ik heb zelf ook tijdje geleden als jobstudent via een interimkantoor gewerkt en daar was ik verplicht het contract VOOR het werk te tekenen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 apr 2014 08:11

-> Contracten moeten idd op voorhand opgemaakt worden.
-> Indien er een contract opgemaakt én getekend is, telt die dag als een dag waar ze onder contract lag. Later kan dit nog aangepast worden indien ziekte doorgegeven wordt en geen loon uitbetaald wordt (immers geen RSZ-bijdragen) Let op "en getekend" ;))

Sylvie89
Berichten: 18

#3 , 30 apr 2014 19:18

Ik heb een gelijkaardig probleem.

Ik was ziek en mailde mijn attest enkel door naar mijn "baas" ipv mijn interim. Gevolg: gewettigd afwezig voor mijn baas, maar niet voor de interim.
Zij eisen dat ik bij ziekte zo snel mogelijk naar de dokter ga (wat logisch is). Maar ik moet ook diezelfde dag het briefje binnen doen of mailen/faxen. Anders krijg ik geen loon.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 apr 2014 22:30

Dezelfde dag is niet wettelijk, je moet idd de werkgever verwittigen, da'shet interimkantoor.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 06 mei 2014 14:20

Nu heeft mijn vriendin terug reactie gekregen van het interimkantoor en zeggen zij dat het onmogelijk is om de niet gepresteerde dag te recupereren, aangezien ze het vorig kwartaal hebben "afgesloten". Contract is nochtans niet getekend en ligt trouwens nog bij mijn vriendin thuis.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 mei 2014 14:23

Stuur hen een mailtje dat bij gebrek aan getekend contract een contract van onbepaalde duur voorzien is. Bij gebrek aan werk hebben zij de arbeidsovereenkomst verbroken en dienen ze aldus een verbrekingsvergoeding van 2 weken te betalen. Normaal gezien passen ze het dan wel vlug aan ;).

Of stuur hen een mailtje dat de inspectie op de hoogte gesteld zal worden dat ze studenten laten werken zonder getekende arbeidsovereenkomst. Bij gebrek aan reactie binnen 2 weken volgt de mail naar de inspectie. Ook hier zal je vlug reactie op krijgen.

Terug naar “Loon”