Langdurende ziekte (>6mnd) & Bedrijfswagen

varkentje
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Vlaams Brabant

Langdurende ziekte (>6mnd) & Bedrijfswagen

#1 , 05 apr 2014 10:05

Een bediende, directiekader, diensthoofd (manager), heeft een "statutaire" bedrijfswagen van een bepaalde categorie volgens de carpolicy van het bedrijf. Statutair wil zeggen dat hij de wagen niet heeft omdat hij die nodig heeft om zijn functie uit te kunnen oefenen.

Deze werknemer valt ziek en is zeer lang werkombekwaam (>12maand). Bij zijn terugkeer in het bedrijf is zijn post niet meer beschikbaar daar de dienst werd gereorganiseerd. Een gelijkwaardige functie is op dat ogenblik niet vacant. Als "herstartbaan" krijgt die persoon een functie in een lagere functiecategorie. Hij mag evenwel zijn loon behouden. Als bedrijfswagen echter krijgt hij een model uit een lagere categorie toegewezen en zal hij deze op middellange termijn (+/-6mnd) verliezen daar er voor die functie geen wagen vereist is.

In het arbeidsreglement komt de bedrijfswagen niet ter sprake. Deze specifieke situatie komt ook niet voor in de carpolicy. De wagen staat wel vermeld in één der bijlagen aan de AO.
Dat de auto mogen houden in een functie die ook collega's hebben, die geen bedrijfswagen hebben, wrevel zal opwekken kan ik best begrijpen.

Je C4 krijgen is, in sommige gevallen, misschien niet zo een slechte zaak. Het is afhankelijk van wat er tegenover staat denk ik.
De mogelijkheid is zeer reëel dat de werkgever zo handelt, om net niet de C4 te moeten geven (grote kost want zeer grote anciënniteit). De bedoeling kan net zijn dat de werknemer zich zo slecht zal gaan voelen in zijn nieuwe situatie dat hij op zoek gaat naar een andere baan en zelf zijn opzeg geeft.

Dé point in mijn vraag is dat het om een "statutair" toegekend voertuig gaat. Statutair betekent dat het voertuig gelinkt is aan het statuut van de persoon die de functie uitoefent. Aangezien de werkgever de verplichting heeft aan een uit ziekteverlof terugkerende werknemer zijn oude of minstens een gelijkwaardige functie toe te kennen, lijkt het mij logisch dat men dan in geen geval mag raken aan het loonpakket. Waartoe, naar mijn mening die wagen, uit die welbepaalde categorie, behoort.
Laatst gewijzigd door varkentje op 06 apr 2014 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Quid pro quo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 apr 2014 19:11

men mag idd niet afwijken van een bepaling over het loon. Als dit dus in de arbeidsovereenkomst staat dat hij recht heeft op die auto, dan krijgt hij dit. Als hij echter maar recht heeft op die auto indien hij een bepaalde functie zou uitoefenen (en het zo vermeld staat in de AO), dan heeft hij dat recht niet al hij zich neergelegd heeft bij een functieverlaging. Als echter overeengekomen is dat hij "het loon" van de vorige functie behoudt, dan valt de auto daar ook onder.

Reclame

Terug naar “Loon”