Kleinere firmawagen

Jintro
Topic Starter
Berichten: 2

Kleinere firmawagen

#1 , 04 apr 2014 18:54

Ik rij momenteel met een Audi A4 full option. Aankoopprijs is +- 39000. Mijn werkgever verplicht me nu aanzienlijk te verlagen in categorie firmawagen zonder daar een vergoeding (bv. meer brutoloon, meer vakantiedagen) tegenover te stellen.
Met mijn wagen mag ik contractueel ook privé rijden en is dus een voordeel in natura en dus onderdeel van mijn loon.

Kan mijn werkgever me zomaar verplichten tot deze kleine firmawagen (Opel Astra, Hyundai i30, etc)?

Kent iemand hierover online documentatie?

Alvast bedankt voor jullie expertise.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 apr 2014 22:59

staat de wagen in je arbeidsovereenkomst?

Jintro
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 05 apr 2014 12:54

Het type niet. Wel dat er een firmawagen en tankkaart wordt ter beschikking gesteld met recht op privé verplaatsing.

Bij mijn aanwerving (8 jaar geleden) heb ik toen zelf gekozen voor minder loon en een "dikkere" wagen. Als ik de aankoopprijs van de wagen vergelijk is er een verschil van +- 20000 euro. Leasing zal min. 300 eur/per maand verschillen.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 05 apr 2014 15:04

tja jintro,ik denk dat je jezelf dan vastgereden hebt. Als je in het contract niet hebt laten opnemen dat het een "dikke" kar moest zijn (in plaats van een hoger loon), dan kun je niet eisen dat ze een dikker kar blijven geven. Contractueel is het in orde: je hebt een wagen. En je kan toch rijden met die kleinere auto?
Dus ik vrees dat hier niets aan te veranderen is.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 22 apr 2014 11:21

Kunnen we bij het onderwerp van de zaak blijven?

Terug naar “Loon”