Berekening bedrijfsvoorheffing

verheydenb
Topic Starter
Berichten: 2

Berekening bedrijfsvoorheffing

#1 , 02 apr 2014 09:27

Hallo,

Na een tijdje te zoeken op het internet ben ik hier terecht gekomen. Ik heb een vraagje over hoe de bedrijfsvoorheffing wordt berekend? Ik heb namelijk het idee dat mijn eigen bedrijfsvoorheffing niet correct is sinds dat ik gehuwd ben in December van vorig jaar (2013). Mijn vrouw heeft momenteel geen inkomen (ook geen stempelgeld of iets dergelijks) en toch blijft de bedrijfsvoorheffing op mijn salaris hetzelfde. Naar wat ik gelezen heb zou er toch een vermindering moeten plaatsvinden?

Concrete cijfers:

2800 Euro Bruto = 1630 Euro Netto.

Kan er iemand mij hiermee op weg helpen? Onze dienst financien is gevestigd in Nederland en ik denk dat we er nooit gaan uitkomen via de mailcommunicatie zonder concreet voorbeeld :-)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2014 11:28

Mijn partner gaat niet werken. Kan ik hem/haar ten laste nemen?

U kunt noch uw echtgenote, noch uw wettelijk samenwonende partner, noch de persoon waarmee u een feitelijk gezin vormt, ten laste nemen.


Als u of uw echtgenoot/wettelijk samenwonende partner geen of weinig beroepsinkomsten heeft dan geniet u echter wel automatisch van het “huwelijksquotiënt”.
Dat zorgt ervoor dat tijdens de berekening van de belasting een deel van de beroepsinkomsten van de partner met het grootste inkomen overgeheveld wordt naar de andere partner.
Dat deel wordt dan aan een lager tarief belast en de verschuldigde belasting zal verlagen.

Voorwaarden:

1/ u moet een gezamenlijke aangifte indienen (personen die een feitelijk gezin vormen zijn dus niet bedoeld)
2/ de beroepsinkomsten van de partner met het laagste beroepsinkomen moeten minder zijn dan 30% van het totale beroepsinkomen van de beide partners samen

Het huwelijksquotiënt wordt dus toegevoegd aan de beroepsinkomsten van de partner met het laagste beroepsinkomen tot hij/zij 30% bereikt van het totale beroepsinkomen van de beide partners samen. Het huwelijksquotiënt bedraagt maximum 10.090 euro (aanslagjaar 2014, inkomsten 2013).

Er wordt echter geen huwelijksquotiënt toegerekend wanneer daardoor de verschuldigde belasting verhoogt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

verheydenb
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 02 apr 2014 12:32

Denlowie, bedankt voor je reactie. Ik zit wel nog met een paar vragen:
Het huwelijksquotiënt wordt dus toegevoegd aan de beroepsinkomsten van de partner met het laagste beroepsinkomen tot hij/zij 30% bereikt van het totale beroepsinkomen van de beide partners samen. Het huwelijksquotiënt bedraagt maximum 10.090 euro (aanslagjaar 2014, inkomsten 2013)
Wil dit concreet zeggen dat in mijn voorbeeld het huwelijksquotiënt dus wel degelijk aan de orde is? Mijn vrouw heeft niet de Belgische nationaliteit dus er zullen ook geen gegevens beschikbaar zijn van de inkomsten in 2013 (althans niet in Belgie). Op welke manier wordt hier in dit geval mee omgegaan?

Excuses voor de domme vragen maar ik ben absoluut niet thuis in deze systemen :(

Vriendelijke groeten

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 apr 2014 12:36


Excuses voor de domme vragen maar ik ben absoluut niet thuis in deze systemen :(

Vriendelijke groeten
Dit is geen domme vraag!

Je zal dan hoogstwaarschijnlijk terug krijgen van de belastingen, wat altijd gemakkelijker is dan er moeten bij betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 04 apr 2014 08:20

“Artikel 270, (aj. 2014) De bedrijfsvoorheffing is verschuldigd door: 1° de in de artikelen 3, 179 of 220 vermelde belastingplichtigen die als schuldenaar, bewaarder, mandataris of tussenpersoon in België of in het buitenland in artikel 30, 1° en 2°, bedoelde bezoldigingen, pensioenen, renten en toelagen betalen of toekennen, evenals...”(Wetboek Inkomstenbelastingen=WIB).

Ga naar BIJLAGE III VAN HET KB/WIB 1992 (aj. 2014) en meer in het bijzonder naar de toepassingsregels “2.3 De echtgenoot van de verkrijger van de inkomsten heeft geen beroepsinkomsten (schaal II).Wanneer de maandelijkse bruto bezoldigingen niet hoger zijn dan 7.500 EUR wordt de bedrijfsvoorheffing vastgesteld volgens schaal II. Van de bedrijfsvoorheffing volgens die schaal mogen vervolgens de volgende verminderingen worden afgetrokken: met ...”
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 04 apr 2014 10:43

klopt volledig wat J de moor schrijft .
neem contact met personeelsdienst van uw werkgever en laat bedrijfsvoorheffing afhouden volgens schaal van gehuwden ( geen inkomsten echtgenote)
u zal dan zien dan u ongeveer 200 euro netto per maand gaat verdienen ( wegens huwelijksquotient)

Terug naar “Loon”