Loonbonus CAO 90 tijdens eerste jaar dienst

onraad
Topic Starter
Berichten: 16

Loonbonus CAO 90 tijdens eerste jaar dienst

#1 , 26 mar 2014 22:35

Goede avond

De firma waarvoor ik werk, voorziet over 2013 een loonbonus volgens CAO 90.
In de infofiche staat dat de bonus automatisch wordt geactiveerd vanaf 6 maanden anciënniteit.

Ik ben gestart in juni 2013 dus voldoe aan de voorwaarde qua anciënniteit.
Als basis voor de berekening van deze bonus neemt men voor mij echter maar één maand (december) in aanmerking.

Bij HR stelt men dat de bonus pas aanvangt na 6 maanden dienst en dat de berekeningsbasis dus ook maar pas vanaf dan start.
Ik ben echter van mening dat deze bonus over gans de referteperiode moet berekend worden (in dit geval heel 2013) en men pro-rata moet verrekenen naargelang de effectieve maanden in dienst.

In de CAO tekst vind ik niet meteen uitsluitsel over of men deze bonus met dergelijke 'vertraging' mag laten starten.
De minimaal vereiste anciënniteit als, zeg maar 'toetredingsvoorwaarde', vond ik wel terug.

Hoe zien jullie dit?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 mar 2014 07:35

wat staat er , los van de infofiche, LETTERLIJK in de CAO die hierover afgesloten is.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2014 10:21

Artikel 5
§ 1. De niet-recurrente resultaatsgebonden voordelen worden ingevoerd door een op ondernemingsniveau gesloten collectieve arbeidsovereenkomst.
§ 2. Die collectieve arbeidsovereenkomst bevat een plan voor de toekenning van de niet-recurrente resultaats-gebonden voordelen.

er kunnen toekenningsvoorwaarden zijn vastgelegd in een sectoriele cao en/of een bedrijfs cao je moet beide mogelijkheden nagaan
je kan deze opvragen bij http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
en je kan hun mening vragen en zet er bij dat je enkel info vraagt

normaal gezien heb je gelijk , als interim moet je in de referteperiode minstens 65 dagen werken voor recht te hebben op een eindejaarspremie , als je er 66 hebt gewerkt heb je pro-rata recht voor al die 66 dagen en niet enkel voor de dagen er boven , maar het is niet uitgesloten dat de toekenningsvoorwaarden iets anders bepalen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Loon”