Loonbeslag door alimentatie voor pleegzorg?

MikeV
Topic Starter
Berichten: 3

Loonbeslag door alimentatie voor pleegzorg?

#1 , 12 mar 2014 14:52

Hallo

Ik ben een jongere die bijna uit pleegzorg stapt. Nu ik zelf Begeleid Zelfstandig Wonen wil gaan doen, komt een jarenlange frustratie van mijn vader naar boven.
Hij beweert dat hij al jarenlang (iets van 15 jaar) loonbeslag heeft gehad door de dienst Pleegzorg.
Bij het gesprek over BZW viel er dat het leefloon dat zal worden toegekend, misschien deels kan worden teruggevorderd van de ouders. Hij gelooft dat hij dus nog verder geld zal worden afgehouden.
Is dit mogelijk? Mag dat? Is er een betere oplossing, die ervoor zorgt dat nu vanaf mijn 18 jaar geen geld meer wordt gevraagd?
Ik vind het een rare boel, en er is naar mijn weten geen enkele overheidssite die wel degelijk iets daarover specifiek zegt... :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 mar 2014 14:55

Uw ouders zijn en blijven onderhoudsplichtig.
Als u studeert zelfs tot uw 25 jaar.
Waarom zou de overheid AL de kosten moeten betalen uiteraard zijn ouders aansprakelijk voor hun kinderen
http://www.familie-recht.be/onderhoudsverplichting/" onclick="window.open(this.href);return false;

MikeV
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 12 mar 2014 15:08

Mijn vader heeft zo nooit veel kunnen verdienen en vindt zo ook moeilijk werk, omdat er "loonbeslag" is.
Moest ik bij hem wonen, zou dat dan veel verschil maken?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 mar 2014 15:44

hangt af van de reden van het loonbeslag.

Dat je niet veel kan verdienen als je loonbeslag hebt, klopt trouwens niet. Je zal alleen niet veel inkomen zélf krijgen, omdat een deel naar het beslag zal gaan, omdat je met schulden zit.

Mocht je pa vrijwillig betalen aan de schuldeisers (mss niet enkel jezelf!), zou hij nog altijd evenveel kunnen verdienen als nu... je zou verschieten hoeveel mensen er in loonbeslag zitten, zowel met lage als met hoge inkomens.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 12 mar 2014 15:59

Loonbeslag gaat maar over een heel klein gedeelte van zijn inkomen of hij moet een meer dan gewone wedde hebben.
Betreft de NETTO wedde
€ 0 - € 1.069 0 % € 0
€ 1.069,01 - € 1.149 20 % € 16
€ 1.149,01 - € 1.267 30 % € 35,40
€ 1.267,01 - € 1.386 40 % € 47,60
+ € 1.386 nettobedrag boven € 1.386

Nog te verhogen met € 66 per kind ten laste.

Of deze cijfers nu nog van toepassing zijn weet ik niet ik denk van 2012 of 2013.

Maar zoals reeds gezegd zo wie zo dienen ouders te betalen en geloof me vrij die bedragen zijn heel wat hoger dan wat men via loonbeslag of alimentatie vordert.

Het is dus niet meer dat uw ouders OOK voor u hun bijdrage leveren ....
Hebt u trouwens enig idee wie uw kindergeld (gedeelte) kreeg?

Terug naar “Loon”