Interim dagcontracten - Activa

kurt***
Topic Starter
Berichten: 1

Interim dagcontracten - Activa

#1 , 11 mar 2014 16:28

Hallo,

Graag had ik me voorgesteld, ik ben 30 plus, alleenstaand, werk onlangs via interim, voor de rest blijf ik liever anoniem ivm mijn situatie..


In 2013, heb ik een volledig jaar genoten van de ziekenkas,welja uit noodzaak omwille van schouderklachten e.d.
Prompt hebben ze dit stopgezet omdat ze bevonden dat ik beter was (wat eigenlijk het tegenovergestelde was,soit).

De controlearts van de ziekenkas heeft me toen een document overhandigd dat bestemd was voor de RVA -VDAB
dat ik aangepast werk nodig had. (dit lacht de VDAB gewoon weg..Ik had zelfs via hun website, een bepaalde sectie ingevuld voor mensen met een 'bepaalde handicap' waarna ze me zouden uitnodigen voor een gesprek..nooit iets van gehoord! Het enige wat ze zeggen op de begeleiding van de VDAB is dat het dan moeilijk word met de klachten die ik heb voor een job te vinden zonder diploma enz)

Begin 2014 ben ik beginnen te solliciteren, maar ik vond geen job dat samenging met mijn klachten dus ben ik maar een reguliere job gaan zoeken in tfabriek bij wijze van spreken via interim.

Verbazend genoeg kon ik via interim x vrij onmiddellijk aan de slag (eind 2013), aangezien voor mijn ziekteperiode ik al jaren werkzoekend was.
Ik mocht mijn contract gaan tekenen enzomeer (dagcontracten) en er was ook sprake van activa, wat ik niet geweigerd heb.
Ik kan de job niet aan omwille van mijn klachten, daarom neem ik elke dag pijnstillers, wat ik zowiezo moet doen. Het is dat of het is helemaal zonder werk zitten.

Nu is het zo, ik werk daar nog steeds onder dagcontracten, niet dagelijks, afhankelijk van werkvoorziening.(Piekmomenten opvangen eigenlijk)
Vorige maand kreeg ik telefoon van mijn werkgever dat ze de activa documenten gingen opsturen,die ik dan moest tekenen en terugsturen.
Wat ik vreemd vond was dat het activa plan al in werking was zonder dat er al documenten ondertekend waren, dus er was al een werkuitkering gebeurd (bedrag afgehouden van mijn loon).
Ik was wel op de hoogte dat de documenten onderweg waren.

Enkele weken geleden ontving ik van de RVA een document waarin stond dat mijn dossier in orde is wat betreft de uitkeringen.

De eerste werkuitkering heb ik al terugbetaald gekregen begin februari de 7de dacht ik..(dus dat was van de maand januari nog, de eerste keer)

Nu is het zo dat ik op de uitkeringen wacht van februari, het is ondertussen al de 11de.
De interim stuur de documenten electronisch door, dus ik hoef niets te doen, dus vraag ik me af hoe het nu weer komt..

Het liefst van al zou ik graag naar mijn werkgever stappen en vragen om de activa te annuleren maar ik weet dat dit niet zal gaan zonder mijn job te verliezen..
Ik ben alleenstaand, heb het financieel moeilijk , verdien al bitterweinig en dan nog eens je loon elke week zien een groot stuk verdwijnen die je dan wel terugkrijgt maarja wanneer.
Mijn schuldeisers (huisbaas enzo ) moeten hun geld hebben, niet de uitleg dat ik nog wacht op mijn werkuitkering.

Dus is mijn vraag hoe moet het nu verder? Toen activa nog niet van kracht was, was het goed voor mij, nu is het amper haalbaar omdat ik gewoon niet tijdig kan gaan winkelen,rekeningen betalen,huishuur enz

Ik had ook nog een vraag ivm verlof;

Alsook ben ik nog werkzoekend,aangezien ik niet voltijds werk (op mijn contract staat van wel,activa ook ) maar ik werk gemiddeld maar 2,3 dagen/week, dus veronderstel ik
dat ik verplicht en rechtig ben van 20d werkloosheidsverlof op te nemen?

Dit ben ik ook van plan van enkele dagen op te nemen, nu is het zo dat ik dit aan het int. kantoor moet vragen maar alsook op de werkpost (vooral de werkpost oet het goedkeuren)
Dit is dan ook al weken aangevraagd. Kan de werkpost dit weigeren, ook al werk ik niet alle dagen en werk ik met dagcontracten en heb ik zogezegd recht op verlofdagen van de werkloosheid?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Den Tist
Berichten: 59

#2 , 19 mar 2014 17:03

Wettelijk gezien moet het interimkantoor eigenlijk uw volledige loon betalen. Het bedrag dat betaald wordt via activa moeten zij dan normaal terugvragen aan de RVA.

Maar het wordt gedoogd dat de werknemers maar gedeeltelijk betaald wordt door zijn werkgever en voor zijn activa maar zelf naar zijn vakbond/hulpkas moet lopen.
Met als gevolg dat er werkgevers zijn die met de papieren rond het activa gedeelte slordig omgaan, en dan moet je als werknemer iedere maand bedelen/rondlopen om je eurotjes te ontvangen waar je recht op hebt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 mar 2014 17:17

werkgever mag bij m'n weten wel degelijk ACTIVA-uitkering aftrekken van het te betalen loon.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2014 19:26

JPV heeft 100% gelijk de vakbond of de hulp kas betaalt je de activa vergoeding +/- rond de 10 de van de maand.

De werkgever mag dit volledig van het loon aftrekken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”