Werken zonder betaling

werknemer
Topic Starter
Berichten: 4

Werken zonder betaling

#1 , 06 mar 2014 11:18

Beste,

Ik werk bij een firma die het transport doet voor loodsen (vanuit de haven). Dit valt onder pc 140.02 (locatievervoer, GEEN taxidiensten dit staat duidelijk opgegeven in de aanbieding waarvoor mijn werkgever prijs heeft opgegeven). Nu is het zo dat tot vorig jaar dit in handen was van een andere firma, waar ik eveneens voor werkte. Hier waren geen problemen. Toen het contract verloren werd door mijn vorige werkgever en in handen kwam van mijn nieuwe werkgever zijn er een aantal problemen opgedoken. Ik en al mijn collega's werden verplicht (het was de enige mogelijkheid om over te stappen naar de nieuwe werkgever) een contract van 35 uur te accepteren, doch 40 uur te presteren. Dit is full continu, dus we werken in 3 ploegen, vroege, dag, nacht. Als ik dit uitreken kost mij dat op jaarbasis meer dan 3.000 Euro, alsook het vakantiegeld gaat flink omlaag. In het contract dat mijn nieuwe werkgever heeft staat duidelijk dat we 8 uur aanwezig moeten zijn. Dus in het kort, hij "verkoopt" ons voor 8 uur maar wij krijgen maar 7 uur uitbetaald. Eveneens bij prijsverhogingen die hij mag doorvoeren naar de klant moet hij rekenen met een arbeidstijd van 8 uur. Dus hij rekent wel 8 uur door, maar betaald eveneens maar 7 uur uit.
Mijn vraag is, mag dit, kan dit en wat kunnen we daar eventueel tegen doen ???
(PS we zijn met 17 chauffeurs en na calculatie blijkt dat hij +/- 70.000 Euro verdient door dit uur per dag niet uit te betalen)

Graag een antwoord,

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2014 12:25

onbetaald werken mag niet , je kan hiervoor klacht indienen bij de inspectie van de sociale wetten
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;

Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.


maar hoe kan je in full continu 8u werken is er dan geen pauze ?
arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater.§ 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.
§ 2. Wanneer de arbeidstijd zes uren overschrijdt, wordt aan de werknemer een pauze toegekend
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

werknemer
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 06 mar 2014 16:38

Volgens het pc 140.02 worden de wachttijden die inherent zijn aan de job meegerekend als zijnde "werktijd". Dus een echte pauze hebben we niet, maar eten, toilet... doen we tijdens onze wachttijden. Deze wachttijden hangen af van het binnen komen of buiten gaan van de schepen, dit is zeer onwillekeurig en hangt af van vele factoren, tijdstip laden, afspreken van de agent, beschikbaarheid havenarbeiders, weersomstandigheden........... Op sommige dagen (stormweer bv.) is er zo goed als geen beweging in de haven, dus moeten we dikwijls uren wachten alvorens we een rit kunnen doen. Andere dagen hebben we zelfs geen tijd om naar toilet te gaan.

Reclame

werknemer
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 06 mar 2014 16:40

P.S. Ik wil u reeds danken voor deze waardevolle informatie, dit werpt een totaal ander licht op de kwestie

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2014 17:02

PC 140.02 is toch normaal taxis, bezoldigd personen vervoer.

Ik ben niet goed op de hoogte van de sociale wetgeving, maar ik heb toch al meerdere malen gehoord dat er in het bezoldigd personen vervoer rare gebruiken zijn wat stationnement aan gaat, een normale taxi gaat 12.00uur op en word maar 8.00 uur betaalt de rest is stationnement die niet betaalt word of gecompenseerd met drinkgeld.

Hoe het contract is van je werkgever tegen over zijn klant dit heeft toch niks te zien met u verloning, of zie ik dit mis?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

werknemer
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 06 mar 2014 17:25

Dat klopt, het contract met de klant heeft in weze geen invloed op de betaling van de lonen.
Nu is het zo dat pc 140.02 bestaat uit 2 hoofdstukken, enerzijds hebben we taxi vervoer, anderzijds hebben we locatievervoer en het is net dat dat het verschil maakt.
Wij werken voor een welbepaald publiek en mogen geen andere mensen meenemen dan de toegewezen loodsen, dit maakt dat wij ook geen ontvangsten doen van gelden of wat dan ook.
Ons contract vermeld duidelijk locatievervoer en hierbij zijn stationnement zoals u aanhaalt niet van toepassing maar worden de wachttijden als normale werkuren gezien.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 mar 2014 18:42

Ok dit is me duidelijk !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”