loonsonderhandelingen, betaling als zelfstandige ?

X men
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Ronse

loonsonderhandelingen, betaling als zelfstandige ?

#1 , 27 feb 2014 10:58

Ik ben in onderhandeling om in dienst van een verzekeringskantoor te treden. Het gevraagde bruto salaris bleek eerst geen probleem, doch nu komt het tegenvoorstel om de functie op te nemen in zelfstandig statuut.
Mogelijke problemen die ik zie :
-gezien de wet op arbeidsovereenkomsten '78 nvt is , geen opzegtermijn, dus geen vergoeding. Kan dit op forfaitaire manier alsnog voorzien worden, in een overeenkomst ? Dus bv 6 maand forfaitair op gefactureerde omzet ?
-proeftijd, zou het kunnen dat mijn nieuwe werkgever gewoon het ontbreken van proeftijd in de nieuwe wetgeving wil ontwijken ?
-loonsberekening, bij de loonsonderhandelingen spraken wij van 4000 euro bruto. Hier komt vakantiegeld + dertiende maand bij . In zelfstandig statuut is dit niet het geval. Hoe dit compenseren ? Men zegt mij dat ik gewoon de 4000 euro x 1,14 moet vermenigvuldigen en dit dan als omzet factureren. Klopt dat wel ?
-gezien het zonder vennootschap belastingtechnisch duurder is (geen forfaitaire aftrek kosten) en in een administratieve taak er nauwlijks of geen beroepskosten zullen zijn , moet ik ook hier niet een extra voor bijrekenen om uiteindelijk het equivalent van 4000 euro bruto (in vergelijking werknemersstatuut dus) over te houden ? Hoeveel zou dit bedragen ?
-ik verneem dat ook de sociale lasten het voor mij minder interessant maken. Welke factor moet ik hier voorzien om in dezelfde vergelijking als hierboven ook op een vergelijkbare 4000 euro bruto te komen ?

Sorry voor het nogal omstandig uitgeschreven verhaal, maar ik probeer zo volledig mogelijk te zijn. Dank bij voorbaat voor elke tip die ik kan krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 feb 2014 12:27

-proeftijd, zou het kunnen dat mijn nieuwe werkgever gewoon het ontbreken van proeftijd in de nieuwe wetgeving wil ontwijken ?
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=40420" onclick="window.open(this.href);return false;
Als algemeen principe geldt dat de werknemer geen proeftijd meer kunnen voorzien in een arbeidsovereenkomst gesloten vanaf 1 januari 2014. Als de partijen dit toch doen, dan moet het proefbeding hoe dan ook als ongeldig worden beschouwd. Dit proefbeding zou dus nietig zijn.

je zou best ook eens informeren bij de sociale inspectie of het niet gaat om schijnzelfstandige
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

X men
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Ronse

#3 , 27 feb 2014 12:41

Voor wat betreft proeftijd, is dat inderdaad zo. Ondertussen vernam ik dat het toegelaten en vrij algemeen is dat iemand die werkt in een onderneming binnen zelfstandigen statuut zich hier een beveiliging voor aanmeet in het 'samenwerkingscontract' of de blijkbaar meer gangbare term 'aannemingsovereenkomst'. Daar kun/mag je blijkbaar een forfaitaire regeling voorzien bij 'ontslag' (in werkelijkheid : stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst) en dat mag forfaitair zijn, of uitgedrukt in aantal maanden te factureren omzet.

Schijnzelfstandigheid lijkt niet direct een probleem, voor zover er een goed uitgewerkte en duidelijke samenwerkingsovereenkomst/aannemingscontract bestaat.

Alvast bedankt voor deze precisering, er komt inderdaad heel veel bij kijken.

Ik kreeg ondertussen de raad om het eerder met de toekomstige werkgever besproken bruto maandloon om te zetten met factor 1,1392 om zo tot een jaarloon te komen. (en dan te delen door 12, maandelijks te factureren bedragen). Die 13,92% is dan de compensatie voor jaarlijks vakantiegeld en dertiende maand die in zelfstandig statuut niet bestaan.

Indien de personeelsleden van het bedrijf in kwestie (10 werknemers) van een groepsverzekering kunnen genieten, zal ik dat niet kunnen doen in dat zelfstandig statuut. Hier kreeg ik de raad om overeen te komen om dit via bijdrage als VAPZ te doen ten persoonlijken titel en dit bedrag bij te tellen in de op te maken maandelijkse vergoeding /te factureren omzet in de samenwerkingsovereenkomst. Te ver gezocht ?

Mocht hier iets toch niet juist zijn, graag jullie tips.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 27 feb 2014 17:58

pensioen als zelfstandige is veel kleiner, uitkeringen bij arbeidsongschiktheid veel kleiner, ook niet of minder verzekerd tegen werkloosheid, geen recht op tijdskrediet, dus ze mogen nog een pak meer dan die 13,92% bovenop je brutoloon extra bijbetalen ter compensatie . Denk minsten 35% bovenop die 4000 euro

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2014 18:35

Jefke de pensioenen zijn nu reeds gelijk gekomen !

Maar zo, als je zegt ben je zeker beter af al werknemer, mochten de meeste zelfstandigen zich kunnen inschrijven als werknemer in hun eigen vennootschap dan deden ze dit wel, in sommige soorten vennootschapen gaat dit natuurlijk wel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Loon”