contract van 28u maar werk er 39

zorgkundige02
Topic Starter
Berichten: 7

contract van 28u maar werk er 39

#1 , 06 feb 2014 20:38

Hey,

Ik ben 24 en had een paar vraagjes ivm contract.
.
Ik werk sinds september bij een dienst voor gezinszorg en had de eerste 2 maand een contract van 13u, en vanaf november tot heden een contract van 28u.

Ik werk elke week 38u en 15 min. Mijn loon voor de uren extra krijg ik gewoon uitbetaald zoals mijn andere uren.

ik vroeg e af :

Is er een nadeel verbonden aan het feit dat ik meer uren werk dan mijn contract ? bv: vakantiegeld word ik dat dan uitbetaald op 38u? want mijn eindejaarspremie was maar 48 euro :s en verlof?

Ook krijgen we onze planning soms maar de zondagochtend voor de week erna doorgemaild. Kan dit?

Ons loon klopt ook meestal niet echt (bijna elke maand moet ik de aanpassingen doorsturen door te weinig loon en ook bij collega's is dit zo).

Ik doe mijn werk erg graag maar zit nu toch wel erg in met het feit dat alles niet echt eerlijk verloopt denk ik.

Weet iemand raad? Oja ik heb wel een variabel uurrooster.

Alvast bedankt he

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 feb 2014 07:52

- arbeider of bediende?
- welk paritair comité (318.02 waarschijnlijk)?
- planning: bedoel je welke uren je dient te werken of welke plaatsen je moet gaan werken?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 07 feb 2014 07:52

- arbeider of bediende?
- welk paritair comité (318.02 waarschijnlijk)?
- planning: bedoel je welke uren je dient te werken of welke plaatsen je moet gaan werken?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 07 feb 2014 09:39

Gezien ze blijkbaar de extra uren uitbetalen, lijkt het een arbeiderscontract te zijn.

zorgkundige02
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 07 feb 2014 10:09

Alvast bedankt voor de reactie, planning bedoel ik plaatsen en uren mee aangezien deze constant anders zijn. Dat paritair comite klopt inderdaad en ja ik ben arbeider :) mvg

TomStr
Berichten: 38

#6 , 11 feb 2014 14:41

Bij mijn PC worden vakantiedagen berekend op het aantal effectief gepresteerde uren (ongeacht uw contractuele uren) En de eindejaarspremie op het totaal van uw inkomsten (ongeacht hoeveel uren u hiervoor moet werken)

Dus: daar geen probleem.

Voor vakantie te nemen is het zelfs voordeliger, je gaat, omdat je meer werkt, meer uren vakantie kunnen nemen (lees: meer vakantiegeld krijgen)

even voorbeeld: op contract werk je 5 uur per dag. Je werkt er echter 6
Je krijgt dan ook vakantiegeld voor 20 dagen aan 6 uur uitbetaald via het fonds.
Maar als je dan een dag verlof neemt "verlies" je maar 5 verlofuren.
je kan dus geen 20 dagen verlof nemen maar 24 dagen (voor je verlofgeld op is ;-)

Ben ik een beetje duidelijk of niet?? (ik leg het misschien moeilijk uit)

Problemen komen er pas als je ziek valt: je krijgt dan alleen je contracturen uitbetaald. Of als je ontslagen wordt, je uitkering wordt dan mede bepaald door je contractuele uren. NIet op je effectief gewerkte uren.

Mocht ik fout zijn (ben geen expert) gelieve me te corrigeren.

Tom

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 feb 2014 17:14



even voorbeeld: op contract werk je 5 uur per dag. Je werkt er echter 6
Je krijgt dan ook vakantiegeld voor 20 dagen aan 6 uur uitbetaald via het fonds.
Maar als je dan een dag verlof neemt "verlies" je maar 5 verlofuren.
je kan dus geen 20 dagen verlof nemen maar 24 dagen (voor je verlofgeld op is ;-)
je kan in de 5 dagenweek maar 20 dagen jaarlijkse vakantie hebben


kb 30/3/1967
35§ 2. De wettelijke vakantie mag geen vier weken overstijgen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 feb 2014 17:58

Het aantal dagen is niet noodzakelijk evenredig met het bedrag van verlof geld of het aantal gewerkte uren, en zoals de reden schreef je kan nooit meer verlofdagen hebben in de 5 dagen week dan 20 dagen ( zonder ancieniteits verlof in sommige bedrijven).
En iemand die maar 4 uur per dag werkt heeft ook recht op 20 dagen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

zorgkundige02
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 19 mar 2014 06:47

ja ik snap het bedankt voor de info.... ondertussen is dus al gebleken dat ik ook nog eens recht heb op overloon voor de uren die ik meer werk. ik heb bv een contract v 31 u en mag daar elke week 3u over gaan al de meeruren die ik daarna doe moeten ze compenseren aan 50% extra (in loon) . Dus krijg ik nog een pak geld van al die maandjes :)

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#10 , 21 mar 2014 10:36

Waarom vraag je geen full-time contract?
Nu heb je het risico dat als je ziek valt of ontslagen wordt, maar part-time uitkering gaat krijgen.
En die 50% meer loon bij overuren is echt geen luxe, vermits dat loon extra belast wordt!

Terug naar “Loon”