enkele vragen

weerde
Topic Starter
Berichten: 62

enkele vragen

#1 , 08 jul 2007 13:35

ik word per uur betaalt, toch staat er in mijn contract dat ik als bediende werk.

* ik werk met een vast systeem, normaal moest ik de 21juli werken maar het is dan feestdag; word ik die dag dan betaalt?
stel dat ik volgens mijn uren de 21ste zoizo al in vakantie was, krijg ik dan toch een betaalde feestdag?



* ik moet naar diverse opleidingen toe, zelf in buitenland, heb geen bedrijfswagen.
moeten mijn uren dieik onderweg ben ook vergoed worden?
moeten mijn vergoedingskosten vergoed worden?


* ik doe regelmatig overuren, moeten deze uitbetaalt of in recup genomen worden? wat ik het belangrijkste hierbij?


* ik ben 8,5u aanwezig op het werk, normaal heb ik een half uurtje middag pauze, deze komt er zelde van, als ik wil eten zou ik me moeten uitprikken maar ik heb nooit tijd om te eten, wordt dit half uur dan vergoed?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 jul 2007 09:15

?Art.3.De arbeidsovereenkomst voor bedienden is de overeenkomst waarbij een werknemer, de bediende, zich verbindt, tegen loon, onder gezag,van een werkgever in hoofdzaak hoofdarbeid te verrichten.?(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Deze bepaling belet m.i. niet dat de gepresteerde arbeid per uur wordt vastgesteld.

?Art.14.? 1. De werknemer heeft recht op loon voor elke feestdag of vervangingsdag, tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld, evenals voor elke inhaalrustdag...?(4 JANUARI 1974. - Wet betreffende de feestdagen).

Een feestdag tijdens uw jaarlijkse vakantie is ook een ?feestdag...tijdens welke hij niet werd tewerkgesteld? en geeft dus recht op loon.

?Art.19...Onder arbeidsduur wordt verstaan:de tijd gedurende dewelke het personeel ter beschikking is van de werkgever...?(Arbeidswet 16 maart 1971).

?1996-11-22 ARBEIDSHOF TE BRUSSEL De noodzakelijke verplaatsingstijd van de technisch bediende van huis rechtstreeks naar de klant is arbeidstijd aangezien hij vanaf het ogenblik dat hij thuis vertrekt ter beschikking staat van de werkgever in wiens opdracht hij rijdt?[S.R.K(=Sociaalrechtelijke Kronieken) 1999,18]

Tijdens uw noodzakelijke verplaatsingstijd naar het buitenland rijdt u in opdracht van uw werkgever en presteert u dus arbeidsuren.Ook de kosten ervan zijn ten laste van uw werkgever.

Inzake ?overuren? zie art.19-29 Arbeidswet.

?Art.38quater.?1.De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren...?(Arbeidswet).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Loon”