bepalen ploegpremie voor feestdagen

even1975
Topic Starter
Berichten: 5

bepalen ploegpremie voor feestdagen

#1 , 11 jan 2014 01:31

in pc 111.01 arbeider
kan iemand me helpen met te bepalen wanneer er een ploegtoeslag moet betaald worden en wanneer niet

volgende valt voor dit is het werkschema vanaf oktober tot nu

1 tot 4 okt 2013 ploeg
7 tot 11 okt nacht
14 tot 18 okt nacht
21 tot 25 okt ploeg
28 tot 1 nov ploeg
4 tot 8 nov ploeg
11 tot 15 nov dag
18 tot 22 nov ploeg
25 tot 29 nov dag
2 tot 6 dec ploeg
9 tot 13 dec dag
16 tot 20 dec ploeg
23 tot 3 jan 2014 verlof
6 tot 10 jan ploeg

ploegpremie is 12.5% en nacht is 30%

nu hebben we 3 feestdagen 1 nov - 11 nov en kerstdag in deze periode

verhaal van de werkgever
1 nov werd betaald als ploeg zoals de overige dagen in deze week
11 nov niets omdat er in die week in dag regime gewerkt werd
kerst wordt ook betaal in dag regime omdat volgens hen dit ook dag regime is

Mij lijkt hiervan niets te kloppen maar kan niet met 100% zekerheid zeggen hoe het nu zit.
Kan iemand me duidelijk geven hoe het nu werkelijk zit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 jan 2014 23:18

waarom zou het niet kloppen? Niks mis mee op het eerste gezicht.

even1975
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 12 jan 2014 03:19

omdat ik me herinner dat de premie betaald moet worden aan de hand wat voor de feestdag gebeurt en erna geen rol speelt.
bij een vorige werkgever reeds die discussie meegemaakt maar kan me niet meer herinneren waar dit op gebaseerd is zeker omdat dit toen in mijn geval weinig verschil maakte
doordat ik alle dagen dat jaar in ploeg werkte was ik automatisch ploegpremie uitbetaald voor die feestdagen en hoefde men geen correctie te doen in mijn geval.
hierdoor ontving ik geen brief met de uitleg over de herberekening maar toen wel gelezen van een collega die in dit geval zat.

ook weet ik dat toen onderhand is en er een akkoord is gesloten op bedrijfsniveau die veel gunstiger was dan wat de wetgever bepaalde
waardoor de werkgever niet meer individueel voor elke werknemer moest berekenen wat de exacte premie voor iedere feestdag zou zijn

graag had ik nu geweten hoe het nu zit en waar ik de correcte wijze van berekenen kan terug vinden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 jan 2014 09:29

premies moeten betaald worden volgens het rooster dat je in zit. Dat rooster moet overeenkomen met de bedrijfs/sectorale CAO die dit toepast (men kan dus niet je toevallig op alle feestdagen inschrijven als dagploeg). Voor vakantiedagen moet er in principe niets extra betaald worden, gezien er geen ploegarbeid gepland stond.

even1975
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 04 feb 2014 13:25

ondertussen informatie gekregen

KB van 18 april 1974
Art. 3. Wanneer het loon van de werknemer per uur wordt berekend, heeft deze voor de feestdag recht op de betaling van zijn uurloon vermenigvuldigd met het aantal verloren arbeidsuren. Het uurgemiddelde van de premies wordt berekend over de betaalperiode die de feestdag voorafgaat.

Dus is er altijd een premie zelfs voor feestdagen in vakantieperiode 's verschuldigd wanneer in de voorgaande betaalperiode premie 's verschuldigd zijn.

Ook is me gewezen dat op ondernemingsvlak vaak betere toepassingsvoorwaarden gebruikt worden zodat men niet steeds voor elke werknemer dit maandelijks moet berekenen

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2014 17:19

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=11234" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”