Terugvordering eindejaarspremie na ontslag

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

Re: Terugvordering eindejaarspremie na ontslag

#16 , 11 jan 2014 11:36

Zij zullen claimen dat je, door het tekenen van een onderling akkoord, geen eindejaarspremie dient te krijgen. Dit is op zich echter geen beletsel, je voldoet immers aan één van de van de voorwaarden om de eindejaarspremie te krijgen:
- een anciënniteit van 6 tot 12 maanden hebben; niet van toepassing, gezien je niet in dienst bent
- gepensioneerd of bruggepensioneerd zijn (conventioneel brugpensioen) met een anciënniteit van minimum 6 maanden; nvt
- de bedienden van wie de arbeidsovereenkomst wegens definitieve medische overmacht is beëindigd (mits een anciënniteit van minimum 6 maanden); nvt
- ontslagen zijn (tenzij om dringende reden) met een anciënniteit van minimum 6 maanden; je bent effectief ontslagen (je hebt toch een ontslagbrief, hé?) en hebt 6 maand ancienniteit
- in de loop van het jaar, zelf ontslag hebben genomen en voorzover zij een anciënniteit in het bedrijf van minstens 5 jaar kunnen bewijzen; dit is wat ze claimen, maar het is niet omdat je hier niet aan voldoet, dat je geen recht zou hebben
- degenen aangeworven met een contract van bepaalde duur of voor een duidelijk omschreven werk van minstens 6 maanden (cf. vertrek vóór de uitbetaling van de premie);nvt
Erg bedankt voor uw nuttige feedback. Ik heb inderdaad een ontslagbrief van hen ontvangen ( ontvangen op 22/08/2013: "Hiermee brengen wij u op de hoogte van onze beslissing om de tussen ons bestaande arbeidsovereenkomst te beëindigen met opzeggingstermijn. De opzegging van 3 maanden zal ingaan op 1 september.")

Hoe kan ik volgens u nu het best reageren op het aangetekend schrijven waarin ze de eindejaarspremie terugvorderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 jan 2014 11:55

nee, het akkoord voor het vervroegd stopzetten van de opzegtermijn
Ik heb geen scanner ter beschikking, dus ik type het hier even (anoniem) over. Hopelijk is dit voor u van nut. Dit is het document dat ik heb ondertekend toen ik reeds in mijn opzeg zat:

Beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling akkoord

Tussen de ondergetekende partijen :

X en Y

wordt overeengekomen wat volgt:

Beide partijen beëindigen met wederzijdse toestemming de tussen hen bestaande arbeidsovereenkomst op datum van zondag 17 november 2013

Deze beëindiging met wederzijdse toestemming wordt beheerst door de regels van het Burgerlijk Wetboek met uitsluiting van de regels van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Ter goeder trouw en in tweevoud opgemaakt op 29 oktober 2013 te xxx waarvan ieder van de partijen erkent een exemplaar ontvangen te hebben.

De werknemer voor akkoord handtekening De werkgever voor akkoord handtekening

het document vermeld niet dat het een dading is en de beeindiging is in de toekomst , 2 puntjes in uw voordeel
dat beide partijen afstand doen van hun rechten , das een belangrijk element dat ontbreekt

het recht op de eindejaarspremie wordt niet geregeld door de arbeidsovereenkomstenwet

ik zou niet zelf reageren maar uw vakbond laten doen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

#18 , 11 jan 2014 12:07

het document vermeld niet dat het een dading is en de beeindiging is in de toekomst , 2 puntjes in uw voordeel
dat beide partijen afstand doen van hun rechten , das een belangrijk element dat ontbreekt

het recht op de eindejaarspremie wordt niet geregeld door de arbeidsovereenkomstenwet

ik zou niet zelf reageren maar uw vakbond laten doen
Bedankt voor uw reactie. Wat is het gevolg van dat afstand doen van de rechten? Ik begrijp dit gedeelte eigenlijk niet goed. Bedoelt u dat ik ondanks deze vermelding het recht op eindejaarspremie blijf behouden omdat dit geregeld wordt door een CAO?

Ik ben momenteel geen lid van een vakbond en las op hun website dat ik pas na 6 maanden lidmaatschap juridische bijstand krijg.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 11 jan 2014 23:16

u kan meestal 6 maand lidmaatschap betalen met terugwerkende kracht.

Terug naar “Loon”