Terugvordering eindejaarspremie na ontslag

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

Terugvordering eindejaarspremie na ontslag

#1 , 09 jan 2014 10:42

Goedemorgen iedereen,

Ik zit met een vervelende kwestie waar ik graag jullie mening over zou weten.

In augustus 2013 werd ik om economische redenen ontslagen bij mijn voormalige werkgever. Mijn opzegperiode duurde 3 maanden (tot december). Ik vond reeds tijdens mijn opzegperiode nieuw werk en de opzegperiode werd in onderling overleg ingekort tot 18/11/2013.

Mijn loon, vakantiegeld en eindejaarpremie werd uitbetaald in december. Nu ontving ik echter een aangetekende brief van het sociaal secretariaat met de melding dat de eindejaarspremie ten onrechte zou uitbetaald zijn en wordt mij gevraagd dit bedrag (ongeveer 1000 euro) terug te storten. Blijkbaar zou ik door het (in onderling overleg) inkorten van de opzegperiode mijn recht op eindejaarspremie verliezen en bijgevolg eisen ze dit nu terug. Ze dreigen ook met verder juridische stappen indien ik het bedrag niet binnen de 7 kalenderdagen terugstort.

Ik vraag mij nu af of ik verplicht ben dit bedrag terug te storten? In eerste instantie ben ik zelf van mening van niet. Ik heb namelijk niet zelf ontslag genomen. En zelfs al zouden ze niet verplicht zijn om dit uit te betalen, ze hebben dit wel gedaan. Kunnen ze dit bedrag dan nog terugvorderen? Uiteindelijk gaat het volgens mij niet om te veel betaald loon, gezien ik er toch voor gepresteerd heb?

Wat denken jullie hierover? Alvast erg bedankt voor jullie mening.

Ter info, ik was hier tewerkgesteld in PC 218 en had hier een anciënniteit van 18 maanden.
Laatst gewijzigd door Marjon op 09 jan 2014 18:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2014 12:13

Vermeld even je PC dan kunnen de mensen die dit weten je sneller antwoorden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jan 2014 12:41

Vermeld even je PC dan kunnen de mensen die dit weten je sneller antwoorden.
yep , de toekenningsvoorwaarden zijn belangrijk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 09 jan 2014 13:15

Mijn excuses, het betreft PC 218.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 jan 2014 14:29

- je had geen recht op het bedrag, werkgever diende niet te betalen
- werkgever kan het loon nog proberen terug te vorderen (onverschuldigd loon), maar jij kan de verjaring inroepen (maar je doet dit best expliciet). Verwijs naar:

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten Art. 15
De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 09 jan 2014 15:38

- je had geen recht op het bedrag, werkgever diende niet te betalen
- werkgever kan het loon nog proberen terug te vorderen (onverschuldigd loon), maar jij kan de verjaring inroepen (maar je doet dit best expliciet). Verwijs naar:

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten Art. 15
De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.
Bedankt voor uw reactie. Weet u zeker dat ik verjaring kan inroepen? De uitbetaling gebeurde ongeveer een maand geleden (begin decemeber 2013). De brief waarin de terugvordering gevraagd wordt werd afgestempeld door de post op 02/01/2014.

Welke acties kan ik nu het best ondernemen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 09 jan 2014 17:59

excuseer, ik had je post gelezen en die ging over: "In augustus 2010 werd ik om economische redenen ontslagen bij mijn voormalige werkgever. Mijn opzegperiode duurde 3 maanden (tot december)."

Kan je eerst je post verduidelijken? Wat is de datum van indiensttreding?

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 09 jan 2014 18:36

excuseer, ik had je post gelezen en die ging over: "In augustus 2010 werd ik om economische redenen ontslagen bij mijn voormalige werkgever. Mijn opzegperiode duurde 3 maanden (tot december)."

Kan je eerst je post verduidelijken? Wat is de datum van indiensttreding?
Ha vervelend, ik heb inderdaad het foutieve jaartal in mijn originele post staan, ik heb het nu aangepast. Ik heb mijn ontslag dus in augustus 2013 gekregen, ik ben in dienst getreden in juni 2012. Mijn excuses voor de verwarring.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 09 jan 2014 22:33

en ook ik moet mezelf verbeteren, volgens mij heb je wel recht op de eindejaarspremie:

Toekenningsmodaliteiten:
■ verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst voor bedienden op het ogenblik van de uitbetaling van de premie;
■ een anciënniteit hebben van ten minste 6 maanden;
■ pro rata toekenning (1/12 per volledig gepresteerde maand) aan de bedienden die:
- een anciënniteit van 6 tot 12 maanden hebben;
- gepensioneerd of bruggepensioneerd zijn (conventioneel brugpensioen) met een anciënniteit van minimum 6 maanden;
- de bedienden van wie de arbeidsovereenkomst wegens definitieve medische overmacht is beëindigd (mits een anciënniteit van minimum 6 maanden);
- ontslagen zijn (tenzij om dringende reden) met een anciënniteit van minimum 6 maanden;
- in de loop van het jaar, zelf ontslag hebben genomen en voorzover zij een anciënniteit in het bedrijf van minstens 5 jaar kunnen bewijzen;
- degenen aangeworven met een contract van bepaalde duur of voor een duidelijk omschreven werk van minstens 6 maanden (cf. vertrek vóór de uitbetaling van de premie);

ik zie geen probleem bij jou: je bent ontslagen,d su hebt er recht op. Mogelijks niet op een volledige EJP, maar minstens op 10/12e.

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 09 jan 2014 23:27

en ook ik moet mezelf verbeteren, volgens mij heb je wel recht op de eindejaarspremie:

Toekenningsmodaliteiten:
■ verbonden zijn door een arbeidsovereenkomst voor bedienden op het ogenblik van de uitbetaling van de premie;
■ een anciënniteit hebben van ten minste 6 maanden;
■ pro rata toekenning (1/12 per volledig gepresteerde maand) aan de bedienden die:
- een anciënniteit van 6 tot 12 maanden hebben;
- gepensioneerd of bruggepensioneerd zijn (conventioneel brugpensioen) met een anciënniteit van minimum 6 maanden;
- de bedienden van wie de arbeidsovereenkomst wegens definitieve medische overmacht is beëindigd (mits een anciënniteit van minimum 6 maanden);
- ontslagen zijn (tenzij om dringende reden) met een anciënniteit van minimum 6 maanden;
- in de loop van het jaar, zelf ontslag hebben genomen en voorzover zij een anciënniteit in het bedrijf van minstens 5 jaar kunnen bewijzen;
- degenen aangeworven met een contract van bepaalde duur of voor een duidelijk omschreven werk van minstens 6 maanden (cf. vertrek vóór de uitbetaling van de premie);

ik zie geen probleem bij jou: je bent ontslagen,d su hebt er recht op. Mogelijks niet op een volledige EJP, maar minstens op 10/12e.
Erg bedankt voor uw reactie. Volgens het sociaal secretariaat zou ik geen recht hebben op de premie omdat ik mijn opzegperiode vroegtijdig beëindig heb. Iets wat ik zeer vreemd vind, gezien mijn werkgever het net een goede zaak vond dat ik vroeger kon vertrekken.

Hoe kan ik volgens u het best reageren op hun aangetekend schrijven? Een aangetekende brief terugsturen met de melding dat ik het niet met hun stelling eens ben en bijgevolg het bedrag niet zal terugstorten?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jan 2014 23:55


Hoe kan ik volgens u het best reageren op hun aangetekend schrijven? Een aangetekende brief terugsturen met de melding dat ik het niet met hun stelling eens ben en bijgevolg het bedrag niet zal terugstorten?
kan je een kopie van dat akkoord eens in jpv zijn pb steken , mijne inziens is het afhankelijk hoe dat is opgesteld
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 10 jan 2014 10:51

kan je een kopie van dat akkoord eens in jpv zijn pb steken , mijne inziens is het afhankelijk hoe dat is opgesteld
Zal ik doen. Met dat akkoord bedoelt u het aangetekend schrijven dat ik ontvangen heb?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 jan 2014 11:08

nee, het akkoord voor het vervroegd stopzetten van de opzegtermijn

Marjon
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 10 jan 2014 20:20

nee, het akkoord voor het vervroegd stopzetten van de opzegtermijn
Ik heb geen scanner ter beschikking, dus ik type het hier even (anoniem) over. Hopelijk is dit voor u van nut. Dit is het document dat ik heb ondertekend toen ik reeds in mijn opzeg zat:

Beëindiging van de arbeidsovereenkomst in onderling akkoord

Tussen de ondergetekende partijen :

X en Y

wordt overeengekomen wat volgt:

Beide partijen beëindigen met wederzijdse toestemming de tussen hen bestaande arbeidsovereenkomst op datum van zondag 17 november 2013

Deze beëindiging met wederzijdse toestemming wordt beheerst door de regels van het Burgerlijk Wetboek met uitsluiting van de regels van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Ter goeder trouw en in tweevoud opgemaakt op 29 oktober 2013 te xxx waarvan ieder van de partijen erkent een exemplaar ontvangen te hebben.

De werknemer voor akkoord handtekening De werkgever voor akkoord handtekening

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 11 jan 2014 10:05

Zij zullen claimen dat je, door het tekenen van een onderling akkoord, geen eindejaarspremie dient te krijgen. Dit is op zich echter geen beletsel, je voldoet immers aan één van de van de voorwaarden om de eindejaarspremie te krijgen:
- een anciënniteit van 6 tot 12 maanden hebben; niet van toepassing, gezien je niet in dienst bent
- gepensioneerd of bruggepensioneerd zijn (conventioneel brugpensioen) met een anciënniteit van minimum 6 maanden; nvt
- de bedienden van wie de arbeidsovereenkomst wegens definitieve medische overmacht is beëindigd (mits een anciënniteit van minimum 6 maanden); nvt
- ontslagen zijn (tenzij om dringende reden) met een anciënniteit van minimum 6 maanden; je bent effectief ontslagen (je hebt toch een ontslagbrief, hé?) en hebt 6 maand ancienniteit
- in de loop van het jaar, zelf ontslag hebben genomen en voorzover zij een anciënniteit in het bedrijf van minstens 5 jaar kunnen bewijzen; dit is wat ze claimen, maar het is niet omdat je hier niet aan voldoet, dat je geen recht zou hebben
- degenen aangeworven met een contract van bepaalde duur of voor een duidelijk omschreven werk van minstens 6 maanden (cf. vertrek vóór de uitbetaling van de premie);nvt

Terug naar “Loon”