inning van niet opgenomen/wel uitbetaalde vakantiedagen

ineke9031
Topic Starter
Berichten: 1

inning van niet opgenomen/wel uitbetaalde vakantiedagen

#1 , 08 jan 2014 23:42

Hallo,

Ik ben hier nieuw, weet nog niet juist hoe het werkt maar ik hoop op een antwoord.

Ik ben sinds september 2013 weer studente. Ik volg een door de overheiden VDAB een erkende opleiding van drie jaar.
Ik ben een alleenstaande mama met 1 kind.
Ik krijg van de RVA (een zogezegd hoog) stempelgeld bedrag van om en bij de 1150 euro per maand. (wat echt niet veel is)

Nu: ik ben in 2013 in januari werkloos geworden, heb gesolliciteerd van januari tot juni. (kreeg hier stempelgeld)
ik heb gewerkt van juni tot 5 september en ben op 9 september met mijn school begonnen.
ik heb op maandag steeds mijn lesdag, de rest van de week loop ik stage, wat verplicht is.

Ik krijg maandelijks mijn stempelgeld, ik kreeg ook een deeltje vakantiegeld, en een kleine eindejaarspremie.
Maar wanneer heb ik in hemelsnaam vakantie kunnen/moeten/mogen nemen???

Nu is er ineens via de vakbond maar 567 euro uitbetaald.... waar moet ik mijn huur van 600 euro halen, wat moet ik eten, en de rest van de rekeningen??? Er moet toch steeds een minimum overblijven om alles kunnen te bekostigen dacht ik....

Mag dit zomaar?
Ik hoop echt op een eerlijk wettelijk antwoord.

Alvast bedankt!
Grtn Ineke.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 jan 2014 10:09

Meer dan waarschijnlijk heb je dus in 2012 nog gewerkt, waardoor je vakantiegeld kreeg in 2013 ofwel bij uitdiensttreding (januari) indien bediende, ofwel op de gebruikelijke datum voor arbeiders (ts april en juni).

Dat geld dekt een aantal verlofdagen in 2013. Die verlofdagen mag je opnemen als werknemer, maar ook als werkloze (in jouw geval dus bvb tussen januari en juni als werkloze, of van juni tot september als werknemer). Heb je ze nog niet opgenomen als werkloze tegen eind 2013, dan mag de uitbetalingsinstelling je die maand geen werkloosheidsuitkeringen geven, omdat je nog dagen over hebt die gedekt zijn door loon (vakantiegeld). Dat je dat vakantiegeld al eerder nam, maakt daarvoor niks uit.

Reclame

Terug naar “Loon”