niet opgenomen verlof

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

niet opgenomen verlof

#1 , 03 jan 2014 12:40

Mijn zoon heeft een deel van zijn verlof in 2013 niet kunnen/mogen opnemen wegens te veel en dringend werk.
Heeft hij recht op de uitbetaling van de tegenwaarde van de niet-opgenomen dagen en/of overboeking naar 2014.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 03 jan 2014 13:01

In het bedrijf waar ik werkte (multinational) konden we (een deel) van de niet opgenomen verlofdagen overzetten naar het volgende jaar.

De wettelijke twintig dagen verlof echter moesten worden opgenomen (ik weet niet meer of ze werden uitbetaald indien niet opgenomen, de extra werktijdverlofdagen of compensatiedagen voor overuren kon men wel laten uitbetalen indien men dit verkiest).

puttemanp
Berichten: 615

#3 , 03 jan 2014 18:38

Arbeider of bediende?

Voor bediende geldt:

http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/ ... antiedagen" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.vacature.com/carriere/wat-me ... antiedagen" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien de werkgever kan bewijzen dat hij de kans gegeven heeft verlof te nemen, en geen verlof geweigerd heeft, en indien het initiatief geen verlof te nemen uitgaat van de werknemer, kan het reeds betaalde vakantiegeld voor de niet opgenomen dagen teruggeeisd worden.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 03 jan 2014 19:16

Het is de werkgever die heeft belet dat al het verlof werd opgenomen, wegens dringend werk.
Het is een bediendencontract.
Laatst gewijzigd door roharro op 03 jan 2014 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

redak
Berichten: 205

#5 , 03 jan 2014 19:32

Arbeider of bediende?

Voor bediende geldt:

http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/ ... antiedagen" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.vacature.com/carriere/wat-me ... antiedagen" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien de werkgever kan bewijzen dat hij de kans gegeven heeft verlof te nemen, en geen verlof geweigerd heeft, en indien het initiatief geen verlof te nemen uitgaat van de werknemer, kan het reeds betaalde vakantiegeld voor de niet opgenomen dagen teruggeeisd worden.
Is er nu nog een onderscheid, want de stelsels arbeider - bediende worden toch gelijkgesteld ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 jan 2014 12:54

stelsel arbeiders/bediende is nog niet op alle vlakken gelijkgesteld, enkel op vlak van carenzdag (volledig) en opzegtermijnen (grotendeels).

Onderscheid op alle vlakken blijft voorlopig bestaan, ook al is de overheid hiervoor al een aantal keer terechtgewezen geweest. het is wachten tot iemand opnieuw naar de rechtbank stapt om deze ongelijkheden aan te vechten.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jan 2014 14:38

Mijn zoon heeft een deel van zijn verlof in 2013 niet kunnen/mogen opnemen
sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

er zijn bedrijven die dit regelen met overuren niet helemaal correct maar zo kan je wel uw vakantie overhevelen naar het volgende jaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Loon”