recht op anciënniteit ?

Lenka1967
Topic Starter
Berichten: 2

recht op anciënniteit ?

#1 , 19 dec 2013 19:40

Beste forumleden,

Sinds 2005 ben ik deeltijds werkzaam bij een horecazaak.
Ik ben er ingeschreven onder het statuut "voltijds extra" als kelner in beroepscategorie 4 (paritair comite 302).
Heb persoonlijk geen idee waar de bovenstaande afkortingen voor staan, ik ben geen kenner.
Nog even vermelden... ik heb er nooit een schriftelijk contract ondertekent. Enkel de aanwezigheidslijst.

Nu, ik word nog steeds aan het basisloon uitbetaald. Krijg ook geen betaalde verlofdagen, word enkel voorzien van een werkhemd (broek en schoenen moet ik zelf voorzien) en krijg ook geen vergoeding om deze werkkledij te onderhouden (wat ik wel moet doen).

Zijn bovenstaande opsommingen een gunst of een plicht van de werkgever ?
M.a.w. heb ik het wettelijk recht om volgens mijn dienstjaren uitbetaald te worden en bijkomende vergoedingen te vragen zoals hierboven aangehaald ?
Kan mijn werkgever dit weigeren en mij enkel het basisloon van een beginner uitbetalen ?


Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 dec 2013 19:48

onmogelijk dat je een voltijdse extra bent onafgebroken sinds 2005.
zie bvb eerste alinea van : http://www.horecanet.be/html/aanwezighe ... ds=&links=" onclick="window.open(this.href);return false;

het probleem is wss dat je niet onafgebroken werkt, waardoor je geen ancienniteit opbouwt.

Ivm Kledijvergoedingen
Leveren uniform: 1,62 EUR per arbeidsdag
Onderhoud en wassen: 1,62 EUR per arbeidsdag

Lenka1967
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 19 dec 2013 19:54

Dat klopt inderdaad, heb het verkeerd uitgelegd.
Ik ben sinds 2005 een gelegenheidswerknemer, ik werk er telkens tijdens het weekend.

Maar, heb ik als gelegenheidswerker recht op anciënniteit en de extra vergoedingen die u opnoemt ?


En... alvast bedankt voor uw antwoord.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 dec 2013 20:06

u hebt een ancienniteit van maximaal 2 dagen... dus geen ancienniteit, wel de kledijvergoedingen.

Terug naar “Loon”