Loon te laat uitbetaald

DoubleVee
Topic Starter
Berichten: 2

Loon te laat uitbetaald

#1 , 09 dec 2013 09:21

Hallo,

Vandaag, 9 december, is mijn loon nog steeds niet uitbetaald. De boekhouding zegt doodleuk dat dat is omdat er even geen geld op de rekening staat.

Intussen heb ik mijn spaargeld moeten aanspreken om mijn leningen te betalen.
Is dit wettelijk? En meer nog, kan ik hier iets aan doen?

Alvast bedankt voor de reacties,

Mvg,
Veerle Bonte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 09 dec 2013 09:45

Het loon voor werknemers moet gegarandeerd op de bank staan van de werkgever.
En 9 dagen te laat is niet echt meer 'eventjes te laat' dat is grove nalatigheid.

Een gesprek, met onmiddellijke ingang eisen bij de werkgever en het loon binnen de 2 dagen opeisen.

En een andere werkgever zoeken, lijkt me ook aan te raden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 dec 2013 10:31

9 december is nog niet noodzakelijk te laat. De 7e werkdag is deze maand pas 10 december.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=442" onclick="window.open(this.href);return false;

Het tijdstip van betaling kan op 3 verschillende manieren vastgesteld worden :

- door een collectieve arbeidsovereenkomst (op sectoraal vlak of op ondernemingsvlak) : de wet legt geen uiterste tijdstip vast ; normaal nooit later dan de zevende werkdag (ken alvast geen zo'n gevallen)
- in het arbeidsreglement (document dat moet bijgehouden worden) : in dit geval mag het tijdstip van uitbetaling van het loon niet later vastgesteld worden dan de zevende werkdag na de arbeidsperiode waarvoor het loon verschuldigd is ;
- bij ontstentenis van een precisering in een collectieve arbeidsovereenkomst of in het arbeidsreglement, moet het loon uiterlijk worden uitbetaald op de vierde werkdag na de arbeidsperiode waarvoor het loon verschuldigd is.
Onder werkdag wordt iedere dag van de week verstaan, met uitzondering van zon- en feestdagen.

In geval van betaling in giraal geld wordt het loon geacht uitbetaald te zijn:

- de 3de werkdag volgend op de datum die op de assignatie is vermeld ;
- de dag waarop de bankrekening of de postcheckrekening van de werknemer gecrediteerd is ;
- de derde werkdag volgend op de datum die op de circulaire check is vermeld wanneer hij ter post aan de werknemer wordt gezonden ;
- de eerste werkdag volgend op de datum waarop de circulaire check aan de werknemer is overhandigd.
- de dag waarop de postchequerekening van de Deposito- en Consignatiekas is gecrediteerd, wanneer de werkgever er het loon moet op storten dat hij nog verschuldigd is aan een in België illegaal verblijvende onderdaan van een derde land.
- Wanneer de arbeidsovereenkomst een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon onverwijld uitbetaald worden en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt.

Reclame

Terug naar “Loon”