uitzendarbeid en ziekte

kirsten62
Topic Starter
Berichten: 3

uitzendarbeid en ziekte

#1 , 23 nov 2013 11:21

Hallo
Enkele zaken zijn mij niet echt duidelijk betreft interim en onderbreking wegens ziekte.
Zijn er wettelijke regels voor interims bij voorziene afwezigheid, in mijn geval wegens ziekenhuisopname?
ik moet namelijk een kleine ingreep ondergaan en zal daarop waarschijnlijk enkele weken niet kunnen werken, heb ik de plicht dit op voorhand te melden ?
Voor alle duidelijkheid, ik wil blijven werken tot de dag voor de ziekenhuisopname.
Moet het interim-bureau mij een C4 overhandigen en wanneer? Ook als ik na de ziekteperiode het werk zou mogen hervatten bij hetzelfde bedrijf ?
Verlies ik mijn anciënniteit hierdoor bij het bedrijf waar ik tewerkgesteld ben?
Wat met de uren ADV? Verlies ik deze als ik ze niet meer opneem voor de ziekteperiode, of zal het uitzendbureau deze moeten uitbetalen, of kan ik deze bij eventuele werkhervatting alsnog opnemen?
Welke uitkeringen heb ik van het uitzendbureau te goed, zoals carensdag, feestdagen, gewaarborgd loon, aanvullende uitkeringen,
De tewerkstelling bij dezelfde gebruiker/uitzendkantoor werd onderbroken door onbezoldigde vakantie in juli (zonder contract) en onlangs 1 week ziekte onder contract.
Wie weet raad, een zoektocht op internet levert geen duidelijke antwoorden op deze vragen.
Alvast bedankt, alle info en tips hieromtrent zijn welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2013 16:10

vervanging/weekcontracten
hoelang werk je daar

als het onmogelijk is om de adv dagen op te nemen verlies je het recht op inhaalrust maar behoud je het recht op het loon
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

kirsten62
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 19 dec 2013 15:59

ik ben dus 4 weken in ziekteverlof, enkel de eerste week onder interimcontract.

Moet het interimkantoor mij een C4 overhandigen en wanneer? Ook als ik onmiddellijk na de ziekteperiode het werk hervat bij hetzelfde bedrijf ?
Moet ik mij bij aanvang van de tweede week opnieuw als werkzoekende inschrijven ? ik geniet dan wel mutualiteitsuitkering maar sta niet meer onder interimcontract.
Is het zo dat het interimkantoor een toeslag bovenop de mutualiteit moet betalen voor bedienden (3 weken, na 1e week gewaarborgd loon).

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 dec 2013 19:34

ik ben dus 4 weken in ziekteverlof, enkel de eerste week onder interimcontract.

Moet het interimkantoor mij een C4 overhandigen en wanneer?
in principe na elke onderbreking van contract en dat onmiddellijk. In de praktijk meestal ten laatste 2 weken later. Hoeft echter niet, gezien je die niet nodig zal hebben.
Ook als ik onmiddellijk na de ziekteperiode het werk hervat bij hetzelfde bedrijf ?
in theorie ja, in praktijk: nee
Moet ik mij bij aanvang van de tweede week opnieuw als werkzoekende inschrijven ?
nee, je bent niet werkzoekend maar ziek
ik geniet dan wel mutualiteitsuitkering maar sta niet meer onder interimcontract.
Is het zo dat het interimkantoor een toeslag bovenop de mutualiteit moet betalen voor bedienden (3 weken, na 1e week gewaarborgd loon).
Nee, bij voldoende anciennitet zal UITSLUITEND het interimkantoor moeten betalen indien < 1 maand ziekte. zie: http://www.randstad.be/nl/werknemers/ui ... en-ongeval" onclick="window.open(this.href);return false; (onderaan)

kirsten62
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 19 dec 2013 21:01

bedankt!
dan denk ik dat in mijn geval het interimkantoor dus wel een toeslag moet betalen gedurende 3 weken : Ik heb meer dan 3 maand anciënniteit en weekcontracten.
in de link staat "Na afloop van het contract, mits één maand anciënniteit bij dezelfde gebruiker en hetzelfde uitzendbureau, betaalt het uitzendbureau een aanvulling op de ziekenfondsuitkering tot en met de 30e dag ziekte (te rekenen vanaf de eerste dag); deze aanvulling bedraagt 26,93% van het loon."

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 20 dec 2013 07:38

sorry, klopt :)

Terug naar “Loon”