PC 218: hoeveel ADV dagen?

koen3950
Topic Starter
Berichten: 7

PC 218: hoeveel ADV dagen?

#1 , 22 nov 2013 16:05

Hallo,

ik ben een voltijdse werknemer in PC218. Ik werk voor een consultancyfirma voor wiens klant ik 40u/week presteer.
In het verleden hadden wij "recht" (volgens onze werkgever) op 10 dagen ADV/jaar, later is dit 11 geworden na enkele klachten.

Ik lees echter overal dat wij in ons geval recht zouden hebben op 12 dagen. Ik kan echter nergens een precies aantal vinden in de CAO's van pc218 (niet in het minst omdat ik juridisch niet zo onderlegd ben).

Is er iemand die mij de weg kan wijzen naar een officiële bron waar ik het exacte aantal dagen waar ik recht op heb kan terugvinden?


Dan heb ik nog een 2e vraag: mijn werkgever heeft dit jaar van mij en al mijn collega's geeist dat wij onze ADVdagen niet opnemen (maar wel 40u/week blijven werken). Uiteraard is dit iets dat niet in goede aarde is gevallen en ik heb dan ook om deze reden ontslag genomen. Mijn opzeg loopt nog tot 31 januari 2014. Ik heb dit jaar echter nog geen enkele dag ADV opgenomen omdat dit telkens in "gewoon" verlof werd omgezet door de werkgever. Nu is het echter (bijna) december en zou ik graag al mijn resterend verlof + ADV achtereen opnemen. In de praktijk komt dit er op neer dat ik vanaf 9 december tot het einde van het jaar zou kunnen thuisblijven.
Kan hij mij dit "verlof" weigeren? (wetende dat ik de extra uren om recht te hebben op 12 ADVdagen reeds gepresteerd heb).

Alvast bedankt,

Koen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 24 nov 2013 08:38

“Art.19.De arbeidsduur van de werknemers mag niet meer belopen dan acht uren per dag of 40 uren per week. Onder arbeidsduur wordt verstaan : de tijd gedurende welke het personeel ter beschikking is van de werkgever...Art.28.§ 1. De maximumgrenzen van de arbeidsduur bepaald door of krachtens de bepalingen van deze afdeling, mogen worden ingekort ingevolge een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet.).
“Art.3.De grens van 39 uren vervangt de grens van 40 uren in de artikelen van afdeling II van hoofdstuk III van de arbeidswet van 16 maart 1971.”(11 DECEMBER 1998. - Koninklijk besluit tot bepaling van de nadere regelen betreffende de toepassing van de vermindering van de arbeidsduur bepaald in artikel 48 van de wet van 26 juli 1996 tot bevordering van de werkgelegenheid en tot preventieve vrijwaring van het concurrentievermogen).
In http://www.werk.belgie.be/searchCAO.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; vind ik geen CAO inzake arbeidsduur.

De tijd die u boven voornoemde grens presteerde dient u teruggegeven

“Art.2...Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers)

“Art.145.Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben. De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.”(6 JUNI 2010. - Sociaal Strafwetboek).

Leg desnoods klacht neer bij : Inspectie Sociale Wetten: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 24 nov 2013 09:37

Werkgever kan dit verlof dus niet weigeren + Indien u een vol jaar gewerkt hebt, zal u 12 dagen moeten kunnen nemen.

Reclame

koen3950
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 24 nov 2013 10:18

Ok bedankt allebei.
Ik snap echter nog steeds niet waarom ik 12 dagen zou mogen nemen en niet 11 (niet dat ik hierover klaag, probeer het gewoon te begrijpen ;-)). Per jaar "werk" ik toch maar 11 maand, de 12e maand neem ik verlof (20 dagen). Of telt dit verlof mee in de berekening voor de adv dagen?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 nov 2013 10:33

grofweg moet je de berekening als volgt zien:
In een jaar zijn 52 weken. Daarvan neem je 4 weken verlof, de rest is gelijkgesteld met werken (bvb feestdagen). Rest nog 48 weken die je aan 40 uur werkt = 48 x 40 = 1920 uur. Eigenlijk moet je maar 48x38 uur werken, da's dus 96 uur teveel. En 96 uur = 12 dagen van 8 uur.

69_Shorty_69
Berichten: 153

#6 , 25 nov 2013 10:14

Toch een raar verhaal...

Ben zelf consultant in een IT bedrijfje en wij hebben 12 ADV dagen omdat wij ook 40 uren weken presteren. Nuja als je een goede c.v. hebt en je zoekt nog werk kan ik misschien via pm een link geven naar de website van het bedrijf waar ik werk.

Er zijn wel consultancy bedrijven die een bedenkelijke reputatie hebben kwa werkwijze en die een beetje spelen met wettelijke bepalingen.
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

koen3950
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 25 nov 2013 11:44

JPV, helder, bedankt voor de uitleg!

Shorty, inderdaad een raar verhaal en uiteraard volledig illegaal van hun kant uit. JPV herinnert het zich misschien nog een beetje van op 9lives ... Wat er ondertussen concreet gebeurd is is dat er klacht is ingediend bij de sociale inspectie (daar is denk ik nog geen actie ondernomen), dat er een aangetekende brief is gestuurd naar de bedrijfsleiding (met een 10tal personen om aan te duiden dat we dit niet pikken) waarop werd geantwoord: "inbinden of ontslagen worden" en dat er een heel aantal mensen (waaronder ikzelf) al ontslag genomen hebben (11 werknemers al dit jaar terwijl op we 1 januari met 24 consultants waren ...).
Bedankt voor het aanbod trouwens, ik heb echter ondertussen al elders getekend.

Terug naar “Loon”