Achterstallig loon (verjaringstermijn)

KoenCatry
Topic Starter
Berichten: 9

Achterstallig loon (verjaringstermijn)

#1 , 18 nov 2013 16:34

Volgens de info die ik heb zou de verjaringstermijn voor achterstallig loon vijf jaar bedragen. Nu is mijn vraag: Is die verjaringstermijn enkel voor het aanspannen van een rechtszaak voor de rechtbank (dat je binnen de 5 jaar het misdrijf moet aanklagen)? Of kan ik een langere periode teruggaan om het achterstallig loon op te eisen? Of enkel maar tot vijf jaar terug? Het gaat in dit geval over een voortgezet sociaalrechterlijk misdrijf (niet correcte betaling van de overuren). Ik ben nog steeds in dienst bij deze werkgever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2013 16:44

Verjaringstermijn voor de arbeidsrechtbank is 5 jaar, voor de correctionele rechtbank 10 jaar. Eerste procedure is wel gemakkelijker dan de tweede.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 nov 2013 08:16

“Art.15 De (burgerlijke) rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden. In geval van toepassing van artikel 39bis verjaart de rechtsvordering die uit de niet-betaling van de opzeggingsvergoeding ontstaat, één jaar na de laatste effectieve maandelijkse betaling door de werkgever.“ (3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).

Strafvorderingen verjaren overeenkomstig art.21 van 17 APRIL 1878. - WET HOUDENDE DE VOORAFGAANDE TITEL VAN HET WETBOEK VAN STRAFVORDERING.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Loon”