eigen bijdrage bedrijfswagen

monty_burns_007
Topic Starter
Berichten: 46

eigen bijdrage bedrijfswagen

#1 , 14 nov 2013 23:03

Als er geen sprake of vermelding is in mijn arbeidscontract van "eigen bijdrage" voor gebruik firmawagen, mag de werkgever dit dan zo maar laten vermelden (en ook netto inhouden) via mijn loonbrief ? Ik had met mijn werkgever afgesproken in m'n arbeidscontract dat er een firmawagen bijzit in het loonpakket doch zonder vermelding van "eigen bijdrages"

Ook is er in mijn afgesproken & gemaakte contract nergens sprake van x aantal privé km's.

Maw. ik ging ervan uit (zoals bij vorige werkgever) dat het sociaal secretariaat dezelfde methode ging gebruiken (+ en - van het voordeel alle aard firmawagen waarop dan ongeveer de helft belasting betaald wordt).

Nu betaal ik idd zijn auto af (netto aan hem) wat mij momenteel het dubbele (netto) kost dan louter de belasting op de VAA (+ en - vermelding op loonbrief).
Als mijn werkgever dit niet (laat) aanpassen, is dit dan geen contractbreuk langs zijn kant ?

Kan mij hier iemand meer over vertellen ?

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 16 nov 2013 22:30

Grootte van voordeel in natura is wettelijk vastgelegd. Eigen bijdrage is wat je "overeenkomt" met je werkgever. Wat betaal je als eigen bijdrage? Voorts moet een eigen bijdrage in mindering gebracht Orden op het voordeel alle aard.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 nov 2013 22:55

Grootte van voordeel in natura is wettelijk vastgelegd. Eigen bijdrage is wat je "overeenkomt" met je werkgever. Wat betaal je als eigen bijdrage? Voorts moet een eigen bijdrage in mindering gebracht Orden op het voordeel alle aard.
Er zijn 2 manieren om een bedrijfswagen in loon te verrekenen. Ik vermoed dat de vraagsteller de minst gebruikte en voordeligste voor de werkgever heeft. Ik ken dd details echter te weinig om 100% zekerheid te hebben.

Reclame

monty_burns_007
Topic Starter
Berichten: 46

#4 , 17 nov 2013 10:53

Grootte van voordeel in natura is wettelijk vastgelegd. Eigen bijdrage is wat je "overeenkomt" met je werkgever. Wat betaal je als eigen bijdrage? Voorts moet een eigen bijdrage in mindering gebracht Orden op het voordeel alle aard.
Idd de minst voordelige formule voor de werknemer.
"overeenkomt" : maw. de eventuele eigen bijdrage MOET vermeld staan in het arbeidscontract, anders is er GEEN eigen bijdrage ?
Dit is nergens vermeld in m'n contract en was ook origineel ook nooit zo bedoelt.

Het probleem is wss opgelost aangezien de werkgever dit nu laat corrigeren.

Dit was ander een verschil van 50% jaarlijks op mijn netto kost voor een firmawagen.

Terug naar “Loon”