Student die een website wil maken

BobTalino
Topic Starter
Berichten: 1

Student die een website wil maken

#1 , 11 nov 2013 15:48

Hallo iedereen

Ik ben Bob en ik ben een student toegepaste informatica. Ik heb deze zomer een aanbieding gekregen om een website te maken voor een bedrijf (een Nederlands) en ik zou hiervoor vergoed willen worden. Het bedrijf in kwestie wil het allemaal officieel doen. Daarom vroeg ik mij af hoe ik op een makkelijke manier deze vergoeding kan krijgen zonder 1 belastingen te betalen en 2 mijn kindergeld te verliezen.

Ik had zelf het gedacht om mij als jobstudent in te schrijven (indien dit natuurlijk mogelijk is in het buitenland?), maar dit ziet hij niet als mogelijkheid. Hij suggereerde dat ik een factuur zou moeten opstellen en deze aan hem geven. In hoeverre is het mogelijk om te werken met een factuur zonder btw nummer, hier dan ook geen belastingen op te betalen en mijn kindergeld niet te verliezen? Indien ik zou werken met een factuur zonder btw nummer, hoe moet ik dit dan juist bij de belastingen inbrengen?

Ik heb geprobeerd om het internet een beetje af te zoeken, maar ik ben niet op een gelijkaardige situatie terecht gekomen en trek daarom via deze weg informatie in.

Alvast bedankt

Bob

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika
Berichten: 961

#2 , 11 nov 2013 16:21

Je zou kunnen op zoek gaan naar een Belgisch informatica bedrijf die de website aan de Nederlanders kan verkopen. Je laat je betalen als jobstudent door het Belgisch bedrijf.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2013 14:35

Lees dit even: http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit ... verdienen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Als die website éénmalig is en de verdienste is niet meer dan 1393 €, val je misschien onder punt 2?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 13 nov 2013 09:10

“Art.4. § 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit GEREGELD en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend...Art.18.§ 1.Als een dienst wordt beschouwd elke handeling die geen levering van een goed is in de zin van dit Wetboek. Als een dienst wordt onder meer beschouwd de uitvoering van een contract dat tot voorwerp heeft :...”(3 juli 1969 BTW-Wetboek).

‘Ik heb deze zomer een aanbieding gekregen om een website te maken voor een bedrijf (een Nederlands) en ik zou hiervoor vergoed willen worden’

Bij ontbreken van geregeld uitoefenen van een economische activiteit valt uw prestatie onder toepassing van :
“Artikel 90,(aj. 2014)Diverse inkomsten zijn:1° onverminderd..., winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

Dit belet u niet een ’factuur’ op te stellen,zonder BTW.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 13 nov 2013 11:41

Denk er ook aan dat je de software die je hebt aangekocht met een studentenlicentie niet mag gebruiken voor commerciële doeleinden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2013 13:23

Denk er ook aan dat je de software die je hebt aangekocht met een studentenlicentie niet mag gebruiken voor commerciële doeleinden.
Tja, achteraf kunnen topic starter en bedrijf altijd verklaren dat de student de software van het bedrijf mocht gebruiken om zijn taak te vervullen. Om een website te maken heb je in theorie voldoende aan notepad en paint ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Loon”