Contractbreuk door fout werkgever

wila2003
Topic Starter
Berichten: 6

Contractbreuk door fout werkgever

#1 , 08 nov 2013 10:23

Hallo,

Ik ga even de situatie zo goed mogelijk schetsen zodat jullie een beeld kunnen krijgen van wat er allemaal gebeurd.
Sept. '10 - Feb. '13: 5 dagen ziek geweest sinds ik daar werk, dus helemaal niet veel
Maart 2012: bedrijf start WCO procedure op, met gevolg ontslag alle bediendes, behalve ik
Sindsdien (en daarvoor al) word het loon te laat betaald en in stukken, soms wel een volledige maand te laat.
Februari 2013: zwanger geworden, moeilijke zwangerschap waardoor ik toch een aantal keren ziek geweest ben in de volgende maanden.
Juli 2013: weer ziek geworden door de zwangerschap waardoor mijn dokter mij één week thuis gezet heeft, waarna ik een zeer gemeen telefoontje kreeg van de werkgever met allerlei beschuldigingen die niet waar zijn en dit ook meteen opgepakt en doorgespeeld aan de vakbond, bedoeling was van rustig te zijn maar na het telefoontje is alles verergerd waardoor de dokter mij terug 2 weken tot mijn verlof thuisgezet heeft.
daarna had ik 4 weken verlof (moest alles in één keer opnemen van WG)
Augustus 2013: krijg ik een aangetekende brief dat ik vanaf 19/08/2013 op tijdelijke werkloosheid gezet word wegens 'werkgebrek'
Ondertussen is mijn loon van Juni 2013 nog steeds niet betaald! mijn papieren werden niet in orde gemaakt voor te stempelen waardoor ik ook niet kan stempelen.
na meerdere malen het loon vragen zonder resultaat heeft de vakbond het van me overgenomen met brief, aangetekende brief en nog steeds zonder enige reactie enkel de papieren voor het stempelen in orde gemaakt maar nog steeds geen loon sinds Juni daarom heeft de vakbond de sociale inspectie ingeschakeld en gaan zij dit nu behandelen.
Maar wat ik dus wou weten is of ik contractbreuk wegens fout werkgever niet-betaling loon kan inroepen?
wat hier te lezen is, is een zeer korte schets van de situatie er waren hiervoor al langer pesterijen tegenover mij aan de hand, ze willen dat ik mijn ontslag geef zodat ze geen vergoeding moeten betalen maar dan ben ik degene die alle rechten kwijt ben.
ook zetten ze mij op economische werkloosheid wegens werkgebrek maar ze schakelen dagcontracten in in mijn plaats, wat ook helemaal niet wettelijk is...
vakbond heeft mij zelf al voorgesteld om klacht in te dienen wegens stalking omdat zij mij altijd belden wanneer ik niet moest werken maar echt op belachelijke tijdstippen en belachelijk veel soms wel 10x op een namiddag terwijl ik er die dag bvb was tot 14u...
enfin de problemen zijn daar talrijk!
maar is dit genoeg voor contractbreuk in te roepen?

groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 nov 2013 10:57

als je alles kan bewijzen én kan bewijzen dat je herhaaldelijk gevraagd hebt naar betaling loon: ja. Maar ik zou eerst eens kijken naar die WCO-procedure, hoe zit het daarmee?

(pm eventueel het ondernemingsnummer door)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2013 12:51

WCO maart 2012, dit zou toch al bijna van de baan moeten zijn.

De maximale duurtijd die in een reorganisatieplan kan worden voorzien tot opschorting van de rechten van de buitengewone schuldeisers bedraagt 24 maanden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 10 nov 2013 08:33

“Art.20.De werkgever is verplicht : "1°. de werknemer te doen arbeiden op de WIJZE,TIJD en PLAATS zoals is overeengekomen..."(3 juli 1978 Arbeidsovereenkomstenwet).
‘Wanneer de werkgever eenzijdig een belangrijke wijziging aanbrengt aan een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst,kan dit worden beschouwd als een ontslag. De werknemer kan dan ofwel het onmiddellijk ontslag inroepen,ofwel de overeenkomst tijdelijk verder zetten in de nieuwe omstandigheden en de werkgever binnen een redelijke termijn in gebreke stellen die wijziging ongedaan te maken op straffe van het inroepen van ontslag.Als de werkgever die wijziging na de gestelde termijn handhaaft,zal de overeenkomst eindigen op het ogenblik dat de werknemer de beëindiging vaststelt‘[Cass. 7 mei 2007(V.E.D./C.V.A.),R.W.2007-08,1673-1676,Noot RAUWS,W.,Het tijdstip van het ontslag in geval van de belangrijke eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst].

‘enfin de problemen zijn daar talrijk! maar is dit genoeg voor contractbreuk in te roepen?’

De opgesomde problemen zijn geen eenzijdige en belangrijke wijzigingen aan een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst,doch enkel het niet in acht nemen ervan. Zij kunnen mijns inziens dus niet beschouwd worden als een ontslag.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wila2003
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 02 dec 2013 20:55

Volgens mij is het niet betalen van loon toch wel een eenzijdige belangrijke wijziging aan een essentieel bestanddeel.. Ik ga ginder niet werken voor mijn plezier.
De vakbond heeft ook afgeraden beroep te doen op contractbreuk daar het om een bedrijf in moeilijkheden gaat..
ondertussen zijn mijn papieren voor bevallingsverlof en werkloosheid nog steeds niet in orde en zit ik sinds juni zonder inkomsten met ondertussen een kindje te laste!
Zo'n mensen zouden zich moeten schamen!
En de vakbond doet ook niet veel.. altijd maar een afwachtende houding nu afwachten tot de sociale inspectie langsgeweest is..
en dan wat? Ze zullen vaststellen dat niks in orde is waardoor ze enorme administratieve geldboetes zal krijgen en dan kan ze zeker mijn loon niet betalen :-S
Dus dat betekent dat ik het allemaal zelf zal mogen oplossen..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 dec 2013 21:06

neem contact op met de RVA om de inspectie in te schakelen zodat minstnes de dcomenten voor tijdelijke werkloosheid in orde komen.

wila2003
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 02 dec 2013 21:25

Inspectie werd begin november ingeschakeld maar helaas nog steeds geen schot in de zaak..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 02 dec 2013 21:43

je hebt verschillende inspecties

Terug naar “Loon”