vraagje ivm firma wagen

low speed devil
Topic Starter
Berichten: 4

vraagje ivm firma wagen

#1 , 05 nov 2013 19:53

Goede avond,

ik heb 2 vraagjes ivm een firma wagen.

Momenteel rijd ik met een duitse monovolume wagen van het werk. catalogusprijs 19.000€ , nu stappen ze over naar een ander merk en krijg ik een franse monovolume wagen met als catalogusprijs 17000 € nu kwam een collega me vertellen dat ik de 2000€ moet vragen en dat ze dit moeten bijbetalen aangezien het een deel van het loon is ?

kan iemand me hierover wat meer vertellen ?

Ook was ik van plan om me ergens te informeren of het niet voordeliger zou zijn om zelf een wagen aan te schaffen, ipv firma wagen, dit omdat ik als belg wonende in NL werkend in belgie in beide landen redelijk belast word, kan iemand me hierover ook meer informatie over verschaffen waar ik terecht kan?

mvg.
D.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 nov 2013 20:53

wat staat er in je arbeidsovereenkomst ivm de firmawagen?

low speed devil
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 nov 2013 23:13

Niets specifieks over een waarde ofzo...
Volgens mij kunnen ze dus gewoon veranderen, zolang ze maar niet kleiner gaan veronderstel ik.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 nov 2013 23:23

indien de wagen qua uitrusting en confort ongeveer hetzelfde blijft, speelt een andere prijs van de wagen geen rol. Ze kunnen dus een goedkopere auto aanbieden, als de kenmerken ongeveer gelijk blijven.

U kan zelf een wagen aanschaffen, maar de werkgever hoeft u de bedrijfswagen nog altijd aan te rekenen, tenzij je hierover een akkoord met de werkgever bekomt. Zonder zo'n akkoord zal u belast worden op het voordeel (zelfs al gebruikt u die niet) én zal u geen kilometervergoeding kunnen krijgen.

low speed devil
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 15 nov 2013 15:31

topic nog eens gebruiken...

ben ik verzekerd als ik met een eigen wagen op weg naar of van het werk iets tegen kom , terwijl ik ook een firma wagen heb ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 nov 2013 21:26

topic nog eens gebruiken...

ben ik verzekerd als ik met een eigen wagen op weg naar of van het werk iets tegen kom , terwijl ik ook een firma wagen heb ?
Qua lichamelijke schade: ja, via arbeidsongevallenverzekering. Qua materiele schade: hangt van je eigen verzekering af.

low speed devil
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 15 nov 2013 22:13

ok dank je ,

Materiele schade is geregeld met eigen verzekering, maar wou zeker zijn dat mocht ik iets tegenkomen en werkverlet hebben dat het alsnog onder werkongeval zou zitten.

Ik dacht dat er vroeger iemand soms met zijn motor naar het werk kwam ipv zijn firma auto ,en dat ze daar moeilijk over deden en zeiden dat hij niet zou verzekerd zijn mocht er iets gebeuren..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 nov 2013 07:11

als hij van de gebruikelijke route afwijkt en daar geen wettelijke reden voor heeft: ja. Anders niet.

Terug naar “Loon”