ploegen premies en ARAB vergoeding

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

ploegen premies en ARAB vergoeding

#1 , 04 nov 2013 22:45

Wanneer is er effectief sprake van een ploegen premie?

Mijn werkgever heeft mij gezegd dat ik normaal van 8 tot 17u zal werken. Maar wanneer een collega in verlof of ziek is kan het zijn dat ik in de ochtend of avond shift. In mijn contract staat wel degelijke de vroege en late shift en af en toe met de dagshift (dus eigenlijk omgekeerd) maar er staat niets in van ploegenpremie.

Er werd ook over een ARAB vergoeding gesproken die 1,21€ zou bedragen, maar die vind ik ook niet terug in het contract onder de noemer ARAB vergoeding. Is het omdat deze vergoeding niet van de werkgever komt dat deze niet in het contract staat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2013 23:59

maar er staat niets in van ploegenpremie.

Er werd ook over een ARAB vergoeding gesproken die 1,21€ zou bedragen, maar die vind ik ook niet terug in het contract onder de noemer ARAB vergoeding. Is het omdat deze vergoeding niet van de werkgever komt dat deze niet in het contract staat?
een arab vergoeding ?

een voorbeeld ;
volgens het arab moet je werkgever de werknemer voorzien van werkkledij en het onderhoud er van (dacht art 103,3 arab van 11/2/1946)
in vele gevallen wordt een forfaitaire vergoeding betaald voor het onderhoud van de werkkledij en dat zou wel eens die 1,21€ kunnen zijn
staat er onderhoud kledij op je loonfiche ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#3 , 05 nov 2013 09:05

Nee dat staat er ook niet bij, maar ik vermoed dat ze het een transportvergoeding noemen. Da's het enigste wat ik kan terugvinden in het contract (als het in het contract moet staan natuurlijk)

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 nov 2013 09:48

Nee dat staat er ook niet bij, maar ik vermoed dat ze het een transportvergoeding noemen. Da's het enigste wat ik kan terugvinden in het contract (als het in het contract moet staan natuurlijk)
arab = 11 FEBRUARI 1946. - ARAB : Algemeen reglement voor de bescherming van de arbeid
een transportvergoeding linken aan het arab zie ik niet direct zitten

een vergoeding moet niet persé in uw contract staan het kan integreren in je arbeidsovereenkomst door een wet/kb een (sectoriele)cao of arbeidsreglement hetzelfde met ploegenpremies wettelijk is enkel iets voorzien voor nachtwerk dacht ik , meestal staan die in de sectoriele cao

je kan de sectoriele cao's vinden via uw pc nummer , kijk dan ook eens naar de vergoedingen
http://www.meta.fgov.be/resultsCAO.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;




------------------------------------------------------------------------------------
het artikel dat ik aanhaalde uit het arab is bij nazien al opgeheven in 2004


Art. 103bis3.
<Opgeheven bij KB 2004-07-06/35, art. 9, 079; Inwerkingtreding : 13-08-2004>


Titel
6 JULI 2004. - Koninklijk besluit betreffende de werkkledij.

Art. 5. De werkgever moet kosteloos werkkledij ter beschikking stellen van zijn werknemers vanaf het begin van hun werkzaamheden en hij blijft eigenaar van die werkkledij.
Rekening houdend met de criteria vastgelegd in artikel 4, § 1, betrekt de werkgever de bevoegde preventieadviseur alsook het Comité bij de keuze van de werkkledij.

Art. 6. De werkgever zorgt, of laat op zijn kosten zorgen voor de reiniging van de werkkledij door middel van producten die zo weinig mogelijk allergeen zijn, voor de herstelling en het onderhoud in de normale staat van gebruik, alsook voor de hernieuwing ervan op gepaste tijden.
(Het is verboden de werknemer toe te laten zijn eigen werkkledij aan te schaffen, zelf voor de reiniging, de herstelling en het onderhoud ervan in te staan, of zelf voor de hernieuwing ervan te zorgen, zelfs tegen de betaling van een premie of vergoeding, tenzij dit wordt toegelaten in een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst die enkel kan worden gesloten voor zover uit de resultaten van de risicoanalyse bedoeld in artikel 8 van voornoemd koninklijk besluit van 27 maart 1998 blijkt dat de werkkledij geen risico vormt voor de gezondheid van de werknemer en zijn directe omgeving.) <KB 2006-12-19/39, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 25-01-2007>
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#5 , 05 nov 2013 11:41

Ik ga eens nazien. Want dat moet wel ergens staan zekerst.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 nov 2013 12:28

ARAB vergoeding word toegekend aan chauffeurs en aan bus bestuurders, voor chauffeurs is het 1,**** € per uur en voor de bus bestuurders is het +/- 50€ poer maand, dit is een vergoeding voor hun vakbekwaamheid die deze mensen moeten hebben en om de 5 jaar moeten hernieuwt worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2013 23:04

ARAB vergoeding word toegekend aan chauffeurs en aan bus bestuurders, voor chauffeurs is het 1,**** € per uur en voor de bus bestuurders is het +/- 50€ poer maand, dit is een vergoeding voor hun vakbekwaamheid die deze mensen moeten hebben en om de 5 jaar moeten hernieuwt worden.
toch maar even via google gezocht
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=39045" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 nov 2013 09:44

toch maar even via google gezocht
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=39045" onclick="window.open(this.href);return false;
Eén ding is spijtig en dat is dat google ze niet uitbetaald !

En gelukkig de werkgevers wel uitbetalen !!
10. ARAB – vergoeding

• De ARAB-vergoeding bedraagt € 110,60/maand vanaf 01/07/13 (vrijgesteld van RSZ en BV) voor de chauffeurs die voltijds werken en door diegenen die a rato van meer dan 25/38 werken.
• Dit maandbedrag geldt vanaf 6 effectieve prestatiedagen per maand. Tot en met 5 effectieve prestatiedagen wordt vanaf 01/07/13 € 6,08/dag betaald.
• De ARAB-vergoeding bedraagt € 102,93/maand vanaf 01/07/13 (vrijgesteld van RSZ en BV) voor de chauffeurs die a rato van maximum 25/38 werken.
• Dit maandbedrag geldt vanaf 6 effectieve prestatiedagen per maand. Tot en met 5 effectieve prestatiedagen bedraagt de ARAB-vergoeding vanaf 01/07/13 € 5,66/dag.


http://www.acvbuscar.be/?page_id=561
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#9 , 12 nov 2013 21:56

Vandaag beginnen werken.
Arab vergoeding is erbij maar ze werd niet opgenomen in het contract. Maar ze hebben al laten weten dat ik deze krijg en dat het aangepast zal worden in het contract.
Heb mij wel verschoten van het feit dat ik dus geen 40u contract heb...
Van 8u tot 17u zijn 45u. Ik krijg 30min om te eten en er zijn geen pauzes. Dus 2u30min per week om te eten... Dus 42u30min werkweek.
Da's wat het contract zegt. Maar ik heb vernomen dat ik eigenlijk om 16U36 gedaan heb met werken maar dat ze 17u schrijven omdat de bediendes ook tot dan werken (klein foutje)

Dus ja redelijk wat kleine foutjes in dat contract... ik ga denk ik toch vragen deze opnieuw op te stellen zonder alle foutjes want zolang er geen problemen zijn is dat niet erg.
Maar de vraag is... hoe betalen ze de 2U30 extra uit? Gewoon als verloning of als overuren?
Als ze deze 2u30min niet als overuren uitbetalen, kan dan nog eisen dat dit wel gebeurt of heb ik met dit huidige contract gene poot om op te staan?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 nov 2013 01:41

bent u bediende
zo ja , staat uw functie in de lijst van art 2 wet 10/2/1965

pauze is verplicht na 6uur werken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 nov 2013 09:51

U krijgt wel pauze, want je schrijft ik heb 30 minuten om te eten en dit is toch een pauze !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#12 , 14 nov 2013 00:00

Vandaag gevraagd en ik heb recht op 30min onbetaalde pauze om te eten...
Wat ik bedoelde met ik heb geen pauzes is dat ik tijdens het eten de chauffeurs moet lossen en laden en dat ik dus niet echt rustig kan eten.

Maar bon, ze hebben mij gezegd dat de uren wel degelijk 6-14 en 13-21 zijn en af en toe 8-17 (maar ik doe dus altijd 8-17 en af en toe de andere shiften.
Het is goed betaald, maar voor iemand met een rug die niet echt 100% in orde is toch niet de juiste keuze vrees ik.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#13 , 14 nov 2013 17:16

Ben in het bedrijf blijkbaar de enige arbeider met zo'n contract...
Als ik de vroege zou doen moet ik maar 6u-14u doen en de late 13u-21u maar de dagploeg op mijne alleen is 9u dag effectief daar zijn.

Vreemd, maar bon nu weet ik het tenminste :)

Terug naar “Loon”